Kun olet valinnut yhden polun neljästä mahdollisesta Verkosta Vapauteen – oppien mukaisesti elannon ansaitsemiseen internetin avulla, on aika tarkastella tarkemmin sitä, miten saada ihmiset kiinnostumaan polun aikana luodusta tuotteesta tai palvelusta.
Tärkein seikka siihen, miten saada ihmiset kiinnostumaan, innostumaan ja lopulta ostamaan nettituote, on valita yksi kirjassa läpikäytävistä markkinointikanavista – ja oppia hallitsemaan se tuottavasti ennen huomion siirtämistä seuraaviin kanaviin.
Ihmisten kiinnostuneisuuden herättäminen alkaa siitä, että löydät oikean kohderyhmän ja -yleisön. Tähän vaiheeseen löytyy tätä nykyään yksi, erittäin tehokas työkalu ylitse muiden.
Sen jälkeen, kun oikea kohderyhmä on määritelty, keskitymme mahdollisimman tehokkaisiin keinoihin hankkia internet-bisneksellesi arvokkaita asiakkaita – kuitenkaan paisuttamatta markkinointibudjettiasi äärimmilleen.
Kohderyhmän ja -yleisön löytäminen
Yksi tärkeimmistä asioista onnistuneen liiketoiminnan luonnin kannalta, on oikean kohderyhmän löytäminen. Tämä tutkimus on syytä tehdä hyvissä ajoin ennen tuotteen tai palvelun luontia, sillä sen avulla tiedät tarkalleen, kenelle tuotteesi tai palvelusi on tarkoitettu myytäväksi. Voit myös tehdä tuotteeseen kohdeyleisön mukaisia muutoksia löytämiesi faktojen perusteella.
Toki oma toimiala, tai ainakin muutama kiinnostava vaihtoehto alan osalta, on hyvä olla tiedossa tässä vaiheessa
Vaikka olisitkin aloittanut tai jopa viimeistellyt tuotteen ennen kohderyhmän löytämistä, nettituotteen muokkaaminen onnistuu yleensä myös jälkikäteen.
Internet-bisnes antaa tässä suhteessa enemmän pelivaraa kuin perinteinen liiketoimintamalli.
Katsotaan seuraavaksi läpi kahta eri tapaa löytää kohdeyleisösi verkossa.
Facebook on nykyään paras tapa oikean kohderyhmän löytämiseen. Facebook ylitti vuoden 2017 kesällä ensimmäisen kerran maailmanlaajuisesti 2 miljardin aktiivisen käyttäjän rajan. Suomen noin 5.5 miljoonasta asukkaasta jopa noin puolet käyttää Facebookia aktiivisesti (n. 2.6 – 2.9 miljoonaa ihmistä). Tällaisia lukuja on mahdotonta sivuuttaa niin kohdeyleisön löytämisen suhteen kuin kokonaisvaltaisen mainostamisen osalta.
Facebookista löytyy muutama mahtava tapa kohdeyleisön tarkkaan löytämiseen, määrittämiseen ja tarkempaan tutkimiseen.
- Audience Insights – työkalu
- Ryhmät
Facebookin ohella on tärkeä tutustua toiseen valtavaan tietolähteeseen kohderyhmän löytämisen ohella. Tämä lähde on tietenkin Google.
On muutenkin tärkeää olla luottamatta pelkästään yhteen lähteeseen oikeastaan minkä tahansa asian ympärillä elämässä. Ei ole järkevää laittaa kaikkia muniaan yhteen koriin – korin kuvainnollisesti hajotessa, kaikki munat rikkoutuvat. Jos jaat munat pelkästään kahteen koriin, tällöin toinen pysyy ehjänä ja näin sinulle jää vielä materiaalia työstettäväksi.
Googlen avulla voit löytää kohderyhmäsi muutamalla melko yksinkertaisella tavalla. Facebookin ryhmien tavoin, googlettamalla teeman ympäriltä löytyviä foorumeita ja blogeja, pääset tarkemmin käsiksi kohdeyleisöön, sen ajatuksiin ja keskusteluun.
- Blogit
- Foorumit
Lopuksi
Kävin tässä artikkelissa läpi kaksi eri tehokasta tapaa, miten löytää kohderyhmiä tuotteellesi tai palvelullesi. Nämä tavat ovat Facebookin ja Googlen hyödyntäminen alustojen tarjoamien palveluiden osalta.
Tsekkaa lisää vastaavanlaisia vinkkejä kirjoittamastani Verkosta Vapauteen – e-kirjasta, joka löytyy ilmaiseksi osoitteesta https://verkostavapauteen.fi.
Comments are closed.