Edit 8.8.2019: Red Hot Yoga Wear – verkkokauppa on nyt suljettu allekirjoittaneen muiden liiketoimintojen aiheuttamiin kiireisiin vedoten. Vaikka kauppa tuottikin pienehköä semi-passiivista tuloa kuukausittain, asiakaspalvelu ja tilauskäsittely veivät liiaksi aikaa ja energiaa muilta bisneksiltä. Tämän vuoksi päädyin päästämään domainin vapaaksi kesän alussa. Suosittelen silti dropshippaamista kaikille siitä kiinnostuneille – kunhan vain allokoi sille tarpeeksi aikaa ja energiaa!
Olen aiempina vuosina lukenut paljon dropshipping-verkkokaupan pyörittämisestä eri nettimarkkinointifoorumeilla. Ihmiset tuntuvat olevan usein samaa mieltä siitä, että se on yksi parhaimmista tavoista tienata jopa päätoimisen työskentelyn verran euroja netissä. Toki se vaatii paljon opettelua, käytännön työtä ja lisää työtä.
Dropshipping tarkoittaa käytännössä sitä, että sinulla itselläsi ei tarvitse olla konkreettisesti verkkokaupassasi myymiä tuotteita omassa varastossa. Aina tilauksen tapahtuessa kaupassasi, tuote laitetaan tilaukseen aiemmin hankkimasi yhteistyökumppanisi kautta. Oma katteesi syntyy verkkokaupassa myydyn hinnan ja varastokumppanille maksetun summan erotuksesta. Tällä katteella ylläpidetään kauppaa ja sijoitetaan kasvuun vaadittavat mainoseurot. Toki oma alkupääoma helpottaa ja nopeuttaa prosessia tuottavaksi kaupaksi kasvamisen suhteen.
Kilpailu verkkokauppa-alalla on tällä hetkellä suuren murroksen kourissa. Pienten toimijoiden on yhä vaikeampaa päästä osingoille mammuttimaisten tekijöiden temmellyskentällä. Amazon, Alibaba, eBay ja muut miljardeja dollareita liikevaihtoa takovat yritykset panostavat yhä enemmän resursseja haukatakseen entistä isompia paloja koko ajan kasvavasta nettikaupan kakusta. Tätä väitettä tukee Internet Retailerin nyt jo pari vuotta vanha artikkeli top 500 – verkkokauppojen myynnin kuusinkertainen kasvunopeus Yhdysvalloissa verrattuna koko maan vähittäismyynnin kenttää katsoen vuonna 2014. Tuoreempi saman julkaisun artikkeli arvioi Yhdysvaltojen verkkokaupan kasvuksi vajaat 10% vuositasolla vuoteen 2020 saakka koko potin ollessa tuolloin 523 miljardia dollaria lähinnä valtavan mobiilipotentiaalin vuoksi.
Itse päätin useiden kymmenien nettisivuprojektien ja verkkokauppojen valmistamisten jälkeen kokeilla siipiäni oman kaupan pystyyn laittamisen kanssa. Päädyin pitkähkön niche-tutkimuksen (toimiala) perusteella perustamaan joogatuotteita myyvän Red Hot Yoga Wear – verkkokaupan. Verkkokauppa toimii puhtaasti dropshipping – periaatteella. Tämä tarkoittaa siis sitä, ettei minulla tarvitse olla omaa varastoa omissa toimitiloissa, aivan kuten artikkelin alussa mainitsin. Tuotteet lähetetään suoraan valmistajien varastoilta tilausten saapuessa.
Verkkokaupan pohjana toimii WordPress – sisällönhallintajärjestelmä. Valitsin sivuston teemaksi verkkokaupoille hyväksi todetun, konversioita nostattavan ulkoasun. Tämän jälkeen alkoi myytävien tuotteiden etsintä ja niiden valmistajien kontaktoiminen dropshipping-yhteistyön merkeissä.
Kun olin saanut kasaan muutamia kymmeniä tuotteita esille laitettavaksi, päätin julkistaa kaupan. Tästä alkoikin sitten kova työ hakukoneoptimoinnin ja tuotteiden määrän nostamisen osalta. Tarkoituksena oli saada kauppaan yli 100 tuotetta asiakkaille ostettavaksi. Onkin helppo todeta näin jälkeenpäin tavoitteen onnistuneen, sillä verkkokaupassa on tällä hetkellä vajaat 150 erilaista joogatuotetta ostettavana. Tuotteita löytyy noin 10 eri kategoriasta, kuten joogahousut, joogamatot tai miesten joogatuotteet.
Seuraavana tavoitteena Red Hot Yoga Wear – verkkokaupan suhteen on saada, yllätys yllätys, lisää myyntiä. Tämän mahdollistamiseksi olenkin suunnitellut muutaman CPC (Cost-per-click, klikkausperusteinen maksaminen) – mainoskampanjan käyntiin laittamista Googlen AdWords ja Facebook Ads – mainospalveluita hyväksikäyttäen.
Dropshipping on kätevä tapa aloittaa verkkokauppa.
Tässä hyvä artikkeli aiheesta.
https://www.arvomedia.fi/dropshipping/