Miten valita sopiva aihealue affiliatemarkkinointisivustolle?

Wordpress kotisivut

Vuosi 2020 on ollut suurien muutoksien aikaa koko maailman tavassa tehdä työtä.

Keväällä puhjennut koronaviruspandemia pakotti yritykset työskentelemään etänä ja syöksi samalla useiden eri alojen ihmisiä työttömäksi.

Monet etsivät juuri nyt erilaisia mahdollisuuksia tienata rahaa kotoa käsin.

Osa on kiinnostunut pienten lisätulojen tekemisestä, osa taas haluaisi elättää itsensä kokoaikaisesti esimerkiksi netissä työskentelemällä.

Kun etsii netistä tietoa lisätulojen tienaamiseen liittyvillä hakusanoilla, saa hyvin erilaisia tuloksia. Osa suosittelee maksullisiin kyselyihin osallistumista, osa taas omien palveluksien myymistä erilaisten alustojen, kuten Fiverin kautta.

Surkeimmat tulokset kehottavat keräämään pulloja tai leikkaamaan naapurin nurmikkoa.

Monissa yhteyksissä suositellaan kuitenkin myös bloggaamista. Oman blogin tai verkkosivun perustaminen voikin olla mainio keino tienata rahaa kotoa käsin, kunhan tietää, mitä on tekemässä.

Blogilla tienaaminen ei ole mikään helppo tai nopea tie rikkauksiin, vaan realistinen ansaintakeino jokaiselle, joka on valmis tekemään pitkäjänteistä työtä.

Affiliate markkinointi blogin tai verkkosivuston ansaintakeinona

Jotta blogi voi tuottaa kirjoittajalleen rahaa, muutaman asian tulee toteutua:

1. Blogissa tulee olla kävijöitä

2. Nämä kävijät pitää kääntää jotenkin ostaviksi asiakkaiksi

Ansaintamalleja blogilla on monia, kuten display mainokset, kumppanuusmainonta ja erilaisten kurssit tai muut infotuotteet.

Mainokset ovat helpoin tapa tehdä pientä lisätuloa, mutta sillä pääsee harvoin yhtä hyviin tuloksiin, kuin kumppanuusmainonnalla.

Kumppanuus- eli affiliatemarkkinointi tarkoittaa siis sitä, että sinä julkaisijana (blogisi) ohjaa kävijöitä ostamaan toisten yritysten palveluja tai tuotteita.

Et siis itse myy mitään, vaan saat pienen palkkion siitä, että ohjasit blogisi lukijat ostamaan jonkun toisen tuotteita.

Helppoa, eikö totta?

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei.

Kumppanuusmainontaohjelmiin on helppo liittyä joko omalla blogilla tai vaikka vain oman sosiaalisen median tilin kautta. Saat hetkessä omat seurantalinkkisi, jotka voit lisätä julkaisualustallesi.

Haaste tulee vastaan siinä, että miten ihmiset saadaan omaan blogiin klikkaamaan näitä linkkejä.

Useimmilla ei ole tuhansien ihmisten seuraajalistaa Instagramissa tai Youtubessa, joten siihen vaihtoehtoon emme tässä keskity.

Realistinen keino saada kävijöitä omalle verkkosivulle, on hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että sivustoa optimoidaan erilaisilla keinoilla löytymään (yleensä) googlesta tietyillä hakusanoilla.

Hakukoneoptimointi on sitä vaikeampaa, mitä kilpaillumpi ala on kyseessä.

Alla lista, jossa esimerkkejä aloista eli nicheistä, joita kannattaa mahdollisesti nyt (ainakin aloittelijana) välttää kumppanuusmainonnassa.

Niiden perästä löydät myös listan aiheista, joita kannattaa aloittelijankin kokeilla.

Kasinoarvostelusivustot eivät sovi aloittelijalle

Kasinovertailu voi olla tuottoisaa, mutta ala on niin kilpailtu, että vain suuret yritykset ja alan kovimmat ammattilaiset voivat enää pärjätä kilpailussa. Tähän tarvitaan myös kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen budjetti.

Lainojen vertailu on säännelty lähes olemattomiin

Kasinojen lailla myös kulutusluottojen ja pikavippien vertailu on todella kilpailtua. Kaiken lisäksi Suomen hallitus on laskenut näiden lainojen lakisääteisiä korkoja ja tehnyt siten koko alasta vähemmän houkuttelevan.

Hakutermit, kuten vaikkapa edullinen laina netistä, ovat niin kilpailtuja, ettei uudella blogilla ole juurikana mahdollisuuksia päästä hakutulosten kärkeen.

Ja vaikka pääsisikin, poliittisen sääntelyn takia kumppanuusmainonnalla on vaikea enää tienata merkittäviä palkkioita.

Aloittelijan kannattaa välttää sähkön kilpailutusta ja vertailua tarjoavia aiheita

Kolmas vaikea aihe, jossa kilpailu on todella kovaa, on sähkön kilpailutus.

Tässä voi kuitenkin miettiä, voisiko sähkön kipailutusta tarjota vaikkapa säästöblogin lukijoille, sillä sähkön kilpailuttamisella tietystä voi säästää pakollisissa kuluissa.

Aina ei tarvitse ”rankata” hakutermillä, voidakseen suositella lukijoilleen tiettyä tuotetta.

Nämä nichet sopivat myös aloittelijalle

  1. Äänikirjat (palvelujen, kuten BookBeatin ja Nextoryn vertailu)
  2. Urheiluvaatteet (alaniche mm. urheiluvaatteet tietyn ikäisille tai tiettyyn lajiin)
  3. Meikit ja kosmetiikka (alaniche mm. vegaaniset tuotteet)
  4. Ruokaverkkokaupat

Äänikirjojen kuuntelu on lisääntynyt reilusti tänä vuonna ja kaikkea, kuten vaatteita tai kosmetiikkaa, tilataan nyt netistä enemän kuin ennen.

Myös ruoan tilaaminen kotiovelle on suositumpaa kuin koskaan.

Yrityksistä esimerkiksi Matsmart tarjoaa kumppanuusmainontaohjelman, jossa saat palkkion, mikäli saat blogisi kävijät ohjattua ostoksille heidän ruokaverkkokauppaansa.

Näiden nichejen hakusanat eivät ole vielä liian kilpailtuja ja trendit ovat vasta nousemaan päin.

Laita siis nämä aiheet harkintaan, kun mietit verkkosivun pystyttämistä ja netissä tienaamista.

Webbipisteeltä löydät paljon tietoa ja keinoja digimarkkinoinnissa pärjäämiseen, lue siis lisää aiheesta, niin kehityt varmasti paremmaksi nettimarkkinoijaksi.

Posted on 13.8.2020 in Omat projektit

Share the Story

Back to Top