Rahapelien markkinointi on herättänyt jo vuosien ajan keskustelua suomalaisessa yhteiskunnassa. Vuonna 2022 arpajaislakia myös uudistettiin, jolloin erityisesti ulkomaisten nettikasinoiden markkinointi manner-Suomessa on ollut rajoitettua. Mitä nettikasinoiden markkinoinnissa on otettava huomioon Suomessa?
Veikkauksen monopoliasema Suomessa
Suomessa Veikkauksella on ollut jo vuosien ajan monopoliasema, joka on rajoittanut muiden rahapeliyritysten toimintaa sekä mainontaa Suomessa. Käytännössä ainoastaa Veikkauksella on virallinen lupa tarjota sekä mainostaa kasinopelejä sekä vedonlyöntiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ulkomaisissa nettikasinoissa, joihin kuuluu esimerkiksi Galaksino, voisi pelata. Näillä nettikasinoilla on pelilisenssi yleensä joko Maltalla tai Virossa.
Nettikasinoiden markkinointiin liittyvät säännöt ovat vieneet monia some-vaikuttajia sekä nettikasinoyrityksiä ongelmiin. Esimerkiksi Ahvenanmaalla toimivalla PAF-kasinoyrityksellä on yksinoikeus mainostaa pelejään manner-Suomen ulkopuolella. PAF oli kuitenkin laittanut mainoksiaan IFK Mariehamn -jalkapallojoukkueen paitoihin, josta yritys joutui maksamaan sakkoja.
Uusi arpajaislaki rajoittaa ulkomaisten nettikasinoiden markkinointia
Vuoden 2022 alussa tuli voimaan uusi arpajaislaki, joka tulee vaikuttamaan sekä nyt että tulevaisuudessa ulkomaisten nettikasinoiden markkinointiin Suomessa. Arpajaislain tehtävänä on ollut parantaa vastuullista pelaamista Suomen hallitusohjelman mukaisesti ja sen mukaan käytännössä vain Veikkaus voi mainostaa toimintaansa Suomessa. Lain olennaisia kohtia ovat esimerkiksi:
– tunnistautuminen kaikissa peleissä, jopa peliautomaateilla
– Veikkauksen markkinoinnin rajoittaminen sekä ulkomaisten rahapeliyritysten mainonnan uudet säännöt
– mahdolliset maksuliikenne-estot
Mikäli se koetaan mahdolliseksi tai tarpeelliseksi, Suomen viranomaiset ottaisivat ehdotuksen mukaan käyttöön myös maksuliikenne-estot tiettyihin nettikasinoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa talletusten tekemisen estämistä mustalla listalla oleville nettikasinoille, jotka markkinoivat kasinopelejä arpajaislain vastaisesti.
Arpajaishallinto valvoo nettikasinoiden markkinointia
Arpajaishallinto viranomaiset valvovat sitä, miten ja missä nettikasinoiden toimintaa saa mainostaa. Mikäli toiminta on Suomen arpajaislain vastaista, kasinoyritys saa sakkoja ja joutuu ulkomaisten nettikasinoiden mustalle listalle. Arpajaishallinto toimii Poliisihallituksen yhteydessä ja on tietoinen kasinoiden markkinoinnin ongelmista.
Hallinto ei ole aikaisemmin pystynyt juurikaan vaikuttamaan nettikasinoiden markkinointiin, mutta uuden arpajaislain myötä se on helpompaa. Tästä syystä monet ulkomaiset nettikasinot ovat muuttaneet markkinointistrategiaansa ja pyrkineet toimimaan Suomen lakien mukaisesti. Jää vielä nähtäväksi, otetaanko maksublokit ensi vuoden puolella käyttöön.
Rahapelien markkinointi herättää aktiivista keskustelua
Rahapelien markkinointi on ollut ennen vuoden 2022 harmaata aluetta, mutta nyt nettikasinoille sekä Veikkaukselle on laadittu tarkemmat säännöt siitä, mitä saa ja ei saa tehdä. Onneksi suurin osa laadukkaista ulkomaisista nettikasinoista tulee vielä jäämään pelimarkkinoille, kunhan uuden lainsäädännön sääntöjä noudatetaan. Suomalaiset pääsevät siis edelleen pelaamaan kolikkopelejä, klassisia korttipelejä sekä live-pelejä ulkomaisissa kasinoissa.
Myös Veikkauksen monopoliasemasta on keskusteltu Suomessa paljon, sillä esimerkiksi Ruotsissa yhden kasinoyrityksen monopoliroolia on pyritty purkamaan. Vaikka yhden peliyrityksen toiminnan rajoittaminen on lainsäädännöllisesti helpompaa, monopolimarkkinat voi saada aikaan tilanteen, jossa yritys ei pyri kehittymään tarpeeksi nykyajan tarpeiden mukaisesti. Kaikkien ulkomaisten nettikasinoiden markkinoinnin valvominen voi olla myös haastavaa, kun kaikki tapahtuu nykyään virtuaalisesti.
Comments are closed.