Mobiiliystävälliset nettisivut – liiketoiminnan edellytys?

Elämme nopeatahtisen kehityksen aikaa. Arjen teknologian painopiste on siirtynyt hitaista, lohkaremaisista pöytätietokoneista yhä enemmän mobiililaitteisiin, ja tätä on seurannut muutos yleisissä kulutustavoissa; hyödykkeissä tärkeintä on nyt kätevyys.  Moderni kuluttaja hyödyntää ostopäätöksensä harkinnassa netistä löytyviä tietoja, ja jos näitä ei tiettyyn yritykseen liittyen ole saatavilla, ohjautuu hän nopeasti toisen palveluntarjoajan sivuille. Myös yhteydenoton on onnistuttava mahdollisimman helposti, sillä kasvaneen kilpailun kulttuurissa nopea tavoitettavuus on elinehto.

Ei siis ole mikään ihme, että suomalaisten keskuudessa suosituin internetin käyttötapa on älypuhelin. Tuon kätevän, arkea helpottavan laitteen omisti vuonna 2019 jo noin 80% väestöstä. Moni pitää mobiililaitteen lähettyvillä kaikkina vuorokauden aikoina, jotta voi hyödyntää sitä vaikkapa aukioloaikojen, bussivuorojen tai pankkisaldon tarkistamiseen. Ajan hermolla toimiva yrittäjä pyrkiikin ottamaan tästä asiakaskunnan tavoitettavuudesta kaiken mahdollisen hyödyn irti. Miten kyseisen päämäärän voikaan siis saavuttaa?

Kulttuurimme kehityssuuntaa tarkkailemalla vastaus näyttäisi löytyvän yrityksen tarjonnan paremmasta saatavuudesta. Mobiilikäyttöön soveltuvien sivujen luonnilla on liiketoiminnan kannalta monia positiivisia vaikutuksia:

Näkyvyys hakutuloksissa

Kaikille tuttu hakukone Google suosii sivuja, jotka on optimoitu myös mobiililaitteille sopiviksi. Hakutuloksissa ensimmäisillä sivuilla näkyminen on elintärkeää mille tahansa nykyajan yritykselle, sillä myös uudet asiakkaat pitävät näitä palveluntarjoajia kaikista luotettavimpina. Harva myöskään selaa hakutulosten ensimmäistä sivua pidemmälle – etenkään kun käytössä on mobiililaite. Mitä enemmän sivuilleen saa houkuteltua uusia silmäpareja, sitä paremmat ovat edellytykset myös liiketoiminnan kasvulle.

Tietojen tavoitettavuus

Yhteiskunta on muuttumassa aiempaa nopeatahtisemmaksi. Informaatiotulvan ja itsenäisen työn maailmassa tiedon nopea saatavuus on monelle prioriteetti, ellei jopa itsestäänselvyys. Tämä on otettava huomioon liiketoiminnallista menestystä haviteltaessa. Mobiilikäyttäjät huomioonottava yritys palvelee väestön valtaosaa sekä antaa samalla itsestään edistyksellisen ja ammattitaitoisen ensivaikutelman.

Asiakastyytyväisyys

Kätevillä mobiilisivuilla voi olla asiakkaiden tyytyväisyyteen vain positiivisia vaikutuksia. Kun yhteys- ja osoitetiedot sekä aukioloajat löytää vaivatta ilman turhaa odottelua, saa palvelun laadusta erinomaisen vaikutelman. Oli sitten kyseessä suomalainen mobiilikasino tai käännöspalvelu, onnistuu myös yrityksen tarjonnan selailu läheisen kanssa kätevämmin laitteella, joka on muutenkin sisällön jakoon ja yhteydenpitoon tarkoitettu. Seurauksena voi siis hyvinkin olla, että asiakaskunta kasvaa kuin huomaamatta vierailijoiden itse jakaessa sivuja myös muille tuntemillensa ihmisille.

Sisällön monipuolisuus

Laadukkaasti järjestellyille nettisivuille saa soviteltua kätevämmin juuri ne tiedot ja linkit, jotka mahdollisen asiakkaan on tärkeää tietää. Myös siirtyminen esimerkiksi yrityksen Instagram- tai Facebook-sivuja seuraamaan onnistuu helpommin sillä laitteella, jolla henkilö on todennäköisesti kirjautunut omalle tililleen jo aiemmin. Jos nettisivuja ei ole tarkoitettu mobiilikäyttöön, voi linkkien ja välilehtien avaaminen olla hankalaa. Jotkin tärkeät tekstit myös saattavat jäädä asiakkaan näkyviltä kokonaan pois.

Jos siis tahtoo pysyä oman alan kilpailijoiden kannoilla, on mobiililaitteille soveltuvien nettisivujen luonti lähes välttämätöntä. Samalla voi myös hyödyntää nykykuluttajan eri käytösmalleja, kuten esimerkiksi taipumusta satunnaiseen puhelimen selailuun – monipuolisen sisällön tärkeyttä unohtamatta. Tietokoneella nettiin suunnattaessa kynnys yrityksen tietojen tarkastelulle vaikuttaisi olevan korkeampi, kuin lähes kaikkina aikoina mukana olevalla älypuhelimella.

On myös helppo havaita, miten tavoitettavuus voisi olla eduksi myös ihmisten tylsyyden hyödyntämisessä. Julkisessa liikenteessä istuessa tai lounastauolla eri ostovaihtoehtojen selailu puhelimella voi olla hyvinkin houkutteleva tapa kuluttaa aikaa. Laadukkaat mobiilisivut luomalla potentiaaliset asiakkaat saa ohjattua oman ammattitaidon tykö, olivat he sitten missä tahansa. Tästä hyötyy yrityksen lisäksi myös asiakas itse.

Posted on 1.5.2020 in Yleinen

Share the Story

Back to Top