Suomalaisia on pidetty maailmalla kautta aikojen hiljaisina, sisäänpäin kääntyneinä ja vähäpuheisina ihmisinä. Samalla hengenvedolla esiin nousevat kuitenkin positiiviset arvot, kuten rehellisyys, luotettavuus ja älykkyys.
Nämä arvot alkavat heittää kuitenkin monissa tapauksissa valtavia kuperkeikkoja päinvastaisuuden puolelle, kun suomalaisen eteen kannetaan lasillinen alkoholia – jos toinenkin.
Onko tämä teema vain sitkeästi ulkomaalaisten ihmisten mieliin juurtunut mielikuva – vai löytyykö asiasta ehkä totuuden siemen?
Käsittelemme tässä artikkelissa nykyajan suomalaista alkoholikulttuuria sekä siihen liittyviä asioita ja ilmiöitä.
Suomalainen alkoholikulttuuri on muuttunut määrästä laatuun
Ensimmäisenä teemana suomalaisen alkoholikulttuurin tarkastelemisen osalta toimii siirtyminen määrästä laatuun. Yhä useampi on nimittäin halukas kokeilemaan muutamia vuosia sitten käynnistyneen pienpanimobuumin seurauksena erilaisia erikois- ja makuoluita.
Sama kokeiluhalu näkyy myös siiderien ja muiden alkoholijuomien parissa.
Kun niin sanotusti ennen vanhaan kaupasta kannettiin ”mäyräkoira” – eli 12 alkoholipullon sisältämä kokonaisuus – tai ”salkku”, joka sisältää 24 tölkkiä juomaa, jonkun suuren panimon tuottamaa perustuotetta, nykyään moni valitsee mieluummin muutaman annoksen jotain lähellä tuotettua ja erilaista makuvivahdetta antavaa alkoholia.
Määrästä laatuun siirtyminen tuo samalla hinnan kohotuksen yksilöllisempien ja useimmiten laadukkampien tuotteiden muodossa. Tämä hinnankohotus tarkoittaa useimmiten sitä, että määrästä tingitään käytettävän rahamäärän pysyessä jokseenkin samankaltaisena – tai jopa pienempänä.
Suomalaiset osaavat arvostaa kotimaisuutta globaalissa maailmassa
Toinen teema suomalaisten tämän päivän alkoholikulttuurissa on se, että kotimaisuus näkyy edelleen isosti alkoholijuomia valittaessa. Vaikka nykyään on monia helpottavia tekijöitä alkoholin hankkimiseen esimerkiksi ulkomailta, moni haluaa silti suosia kotimaisia panimoita tuotteita valittaessaan.
Kun suomalainen haluaa tilata alkoholia netistä kotiovelle, se onnistuu nykyajan lainsäädännön puitteissa seuraavalla tavalla. Asiakkaan ei tarvitse kuin vierailla haluamallaan alkoholituotteiden verkkokaupassa – ja valita joko haluamansa kuljetusyhtiö tuotteiden kotiinkuljettamiseksi tai noutaa tilauksensa itse.
Jotkut ulkomaiset verkkokaupat jopa tarjoavat suomalaisia tuotteita myytäväksi, jolloin kotimaisuudesta ei tarvitse tinkiä verkossa shoppailtaessakaan. Lisäksi asiakaspalvelu ja sivuston sisältö on myös lokalisoitu suomen kielelle, jolloin asiointi on samanaikaisesti mukavaa ja vaivatonta.
Suomalainen valitsee yhä useammin mukavan illanvieton ylilyöntien sijaan
Kolmantena ja samalla viimeisenä teemana nykyajan suomalaisessa alkoholikulttuurissa on halu viettää mukava ilta ystävien seurassa tiedottomaan tilaan hankkiutumisen sijaan.
Ennen tämän päivän sosiaalista mediaa ja älypuhelinkulttuuria ihmiset kykenivät tekemään asioita pienen piirin sisällä. Näistä piireistä asioiden leviäminen tapahtui verbaalisesti eli sanallisesti kommunikoiden, jolloin viestin kulkemiseen saattoi mennä pitkiäkin aikoja. Samalla asian eksklusiivisuus eli kiinnostus hiipui ajan kulumisen myötä.
Tämä tarkoittaa sitä, että nykyajan ihmiset, suomalaiset mukaanlukien, eivät halua örveltää ympäri kaupunkia tiedottomassa tilassa. Uhkana on nimittäin nettiin päätyminen ja lukemattomien ihmisten naurunkohteeksi joutuminen.
Tällöin seuraavan päivän krapula ja morkkis saattaa kohota normaalin negatiivisesta olotilasta monin verroin huonompaan suuntaan.
Nykyään moni valitseekin mieluummin sivistyneen ja hauskan illanpidon muutamien alkoholiannosten kera, jolloin seuraavasta päivästäkin muodostuu todella paljon mukavampi ja helpommin käsiteltävä.
Niin sanottu sivistynyt illanvietto voi yhtälailla sisältää samanaikaisesti ajan viettämisen ystäväpiirissä yksityisasunnossa kuin myös yönpikkutuntien pyörähtelyt paikallisessa kuppilassa. Erona ylilyönnin sisältämään iltaan on vain alkoholiannosten määrässä kakkoskohdan teeman mukaisesti laatuun.
Lopuksi
Kävimme tämän artikkelin puitteissa läpi nykyajan suomalaista alkoholikulttuuria. Kulttuuri on hiljalleen siirtymässä aiemmin harrastetusta isojen panimoiden tuottamista isojen määrien alkoholiannosten työstämisestä pienempien tuottajien laadukkaiden annosten parissa nauttimiseen.
Tämän tekstin teemoja olivat siis alkoholikulttuurin muuttuminen määrästä laatuun, suomalaisten arvostus kotimaisia tuotteita kohtaan sekä mukavan illanvieton valitseminen seuraavan päivän pilaavien ylilyöntien sijaan.
Nappaa siis nämä vinkit talteen, kun ulkomaalainen ystäväsi ottaa seuraavan kerran alkoholiasian vertailuun suomalaisten ja muiden maiden kulttuurien osalta!
Comments are closed.