Tarvitseeko yritykselle hankkia omat kotisivut vielä vuonna 2023 vai riittäisikö pelkästään Facebook-sivu? Mielestäni jokaisen yrityksen kannattaisi panostaa hyviin kotisivuihin, jos yritystoimintaa haluaa tehdä tosissaan. Kerron seuraavaksi viisi syytä, miksi kotisivuilla on edelleen suuri merkitys.
Hanki uusia asiakkaita
Meistä suurin osa käyttää internetiä etsiessään ratkaisua ongelmaan tai vertaillessaan erilaisia tuotteita. Olet varmasti itsekin etsinyt tietoa vaikkapa alueen ravintoloista tai vertaillut kuntosalien hintoja. Tilastojenkin mukaan tietoa etsitään verkosta todella paljon. Vuonna 2022 jopa 85 % suomalaisista on etsinyt tietoa tavaroista tai palveluista verkosta viimeisen kolmen kuukauden aikana (Lähde: Tilastokeskus).
Hankkimalla nettisivut yritykselle olet näiden ihmiset löydettävissä. En usko, että millään yrityksellä on vara jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä. Hakukonenäkyvyydellä on mahdollista tavoittaa myös kokonaan uusia kohderyhmiä. Vaikka juuri nyt olisi hyvä tilanne asiakkaiden suhteen, ei kukaan voi tietää, millainen se on vaikkapa vuoden päästä. Tämän takia hakukonenäkyvyyteen kannattaa panostaa hankkimalla kotisivut.
Saa enemmän myyntiä
Kotisivujen avulla voidaan edistää myyntiä eri tavoin, esimerkiksi yhteydenottolomakkeen avulla voidaan hankkia liidejä tai verkkokaupalla voidaan myydä suoraan tuotteita ja palveluita. Hyvät verkkosivut ovatkin parhaassa tapauksessa yrityksen tärkein myyjä.
Kotisivut ovat myös saatavilla 24/7, jonka takia ne ovat usein tehokkaammat kuin vain tiettyinä kelloaikoina toimiva myyntiorganisaatio. Potentiaalinen asiakas voi tutustua tuotteisiin ja tehdä ostopäätöksen juuri silloin, kun hänelle itselleen sopii.
Hallitse sisältöjä ja ohjaa asiakasta
Nykyaikana iso osa markkinoinnista tapahtuu sosiaalisen median kanavissa ja välillä kuuleekin kysyttävän, että tarvitaanko kotisivuja edes, jos yrityksellä on vaikkapa Facebook-sivu. Sosiaalisen median kanavat eivät kuitenkaan ole ikinä yrityksen omassa hallinnassa, sillä alustan tarjoaja, Facebookin tapauksessa Meta, voi koska tahansa muuttaa alustaa, tehdä siitä maksullisen tai jopa poistaa sen kokonaan käytöstä.
Yrityksen nettisivut ovat sen sijaan yrityksen omassa hallinnassa, etenkin jos ne on toteutettu jollekin avoimen lähdekoodin alustalle, kuten WordPressille. Tällöin kotisivut voidaan vain tarpeen mukaan siirtää palveluntarjoajalta toiselle, jos vaikkapa hinta nousee liian korkeaksi.
Lisäksi kotisivuilla yritys voi kertoa omista tuotteistaan ja palveluistaan juuri haluamallaan tavalla. Hyvin mietittyjen kotisivujen avulla myös ohjataan asiakasta eteenpäin, tekemään toivottu toimenpide, eli esimerkiksi täyttämään yhteydenottolomake. Sosiaalisen median alustoilla tällainen ohjaaminen on aina hankalampaa, koska alustojen intressinä on pitää käyttäjä omalla alustallaan.
Ole uskottava
Kotisivut ovat nykyaikana jo ihan uskottavuusasia. Suurin osa asiakkaista olettaa, että yrityksellä on vähintäänkin yksinkertaiset käyntikorttisivut. Mieti itse, kummalta yritykseltä ostaisit tuotteen mieluummin: yritys A:lta, jolla on tyylikkäät kotisivut kattavilla tuote-esittelyillä vai yritys B:ltä, jolla ei ole lainkaan kotisivuja ja ainoa tieto yrityksen tuotteista löytyy selaamalla Facebook-julkaisuja.
Nettisivuilla onkin todella tärkeä rooli ensivaikutelman tekemisen kannalta. Hyvät kotisivut voivat vakuuttaa potentiaalisen ostajan, vaikka yritys olisi ollut vasta vähän aikaa olemassa.
Paranna asiakastyytyväisyyttä
Hyvät nettisivut auttavat myös parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Sivustolle voidaan lisätä esimerkiksi chat-asiakaspalvelu tai minimissään kertoa yhteystiedot ja aukioloajat. Mikäpä olisi turhauttavampaa kuin vierailu yrityksen toimipisteeseen vain sitä varten, että voi todeta sen olevan suljettu. Tällaisilta tilanteilta voidaan välttyä aukioloaikojen lisäämisellä.
Toisaalta kotisivuille voidaan lisätä tarpeen mukaan myös jonkinlainen ohjevalikoima, jos tuotteen tai palvelun käyttöön on tarpeen jakaa vinkkejä ja ohjeita. Tällaiset ohjeet palvelevat asiakasta vuorokauden ympäri ja vaikuttavat positiivisesti asiakastyytyväisyyteen.
Aloita kotisivujen hankkiminen jo tänään
Yrityksen ensimmäisten kotisivujen ei tarvitse olla täydelliset, vaan tärkeintä on lähteä liikkeelle. Aloita siis kotisivujen hankkiminen jo tänään. Näiden vinkkien avulla onnistut:
1. Mieti, mikä on kotisivujesi tavoite.
2. Arvioi, voitko toteuttaa kotisivut itse vai tarvitsetko ammattilaisen apua.
3. Valitse alusta, jolle kotisivut rakennetaan.
4. Aloita kotisivujen toteuttaminen itse tai yhdessä ammattilaisen kanssa.
5. Julkaise kotisivut!
Comments are closed.