Me suomalaiset vietämme aikaa verkossa enemmän kuin koskaan aiemmin. Lähes kaikilla suomalaisilla on matkapuhelinverkkoon kuuluva internetyhteys, ja valtaosa omistaa älypuhelimen. Internet on muuttanut niin vapaa-ajan viettoa, yhteydenpitoa kuin palveluiden saatavuutta sekä käyttämistä. Yhä useammin ostokset tehdään verkossa, ystäviin pidetään yhteyttä erilaisten sovellusten kautta ja iso osa vapaa-ajasta kuluu muun muassa pelien ja suoratoistopalveluiden parissa. Teknologian jatkuva kehitys ja käyttöönotto mullistavat ihmisten ajankäyttöä päivä päivältä, ja suomalaiset ovat usein etunenässä omaksumassa viimeisimpiä kehityskulkuja.
Verkkokauppa käy kiivaana
Kivijalkakaupoissa asioimiseen käytetty aika on siirtynyt osittain verkkoon. Vuoden 2020 aikana suomalaiset tekivät ostoksia verkossa 30 prosenttia enemmän kuin aiemmin. Postin tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista tekee ostoksia verkossa kuukausittain ja joka kolmas viikoittain. Verkko-ostoksissa houkuttaa niiden helppous ja nopeus sekä ilmaiset toimitukset. Verkosta tilataan eniten vaatteita, kenkiä ja asusteita sekä elektroniikkaa ja teknologiaa.
Kuitenkin yksi eniten kasvaneista verkkokaupan sektoreista viime aikoina on ollut ruokakauppa. Yhä useampi suomalainen tilaa ruoat kaupasta kotiin kuljetettuina tai noutopalveluna. Myös ruokakassipalvelut ovat ponkaisseet suomalaisten suosioon vuoden aikana. Ruokaa, elintarvikkeita ja ravintola-annoksia on tilattu ennätysmäärä, ja uusia ruoan verkkokauppoja ja palveluita on avattu ennätystahtia. Vuoden aikana monet alan toimijat ovat tehneet ennennäkemättömiä tuloksia verkkomyynnissä.
Koska verkossa tarjontaa on valtavan paljon, ovat erilaiset vertailusivustot ilmestyneet kuluttajien avuksi. Vertailusivustot keräävät tietoja tuotteista ja palveluista, jotta kuluttajien ei itse tarvitse kahlata läpi monia eri sivuja, vaan tieto löytyy yhdestä paikasta. Vertailusivustot heijastavat kaikessa verkkokäyttäytymisessä näkyvää ilmiötä: ihmiset haluavat etsimänsä tiedon ja palvelut mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.
Rahapelaaminen on suosittua verkossa
Siinä missä suomalaisten verkossa viettämä aika on lisääntynyt, myös pelaamiseen käytetty aika on kasvanut. Kyselyiden ja tutkimusten valossa suomalaiset pelaavat digitaalisia pelejä yli seitsemän tuntia viikossa. Yksi nopeimmin kasvanut pelaamisen ilmiö on nettikasinot. Suomalaiset ovat innokkaita rahapelaajia, ja nettikasinoiden määrän lisääntyminen kertoo myös kasvaneesta pelaajakunnasta. Suositut nettikasinot ovat räätälöineet palvelunsa ja tarjontansa suomalaisille sopiviksi, mikä puhuttelee sinivalkoisia pelaajia. Nettikasinoilta löytyy useimmiten niin kolikkopelit, pöytäpelit, live-kasino kuin vedonlyönti.
Viime vuoden aikana suosituimmaksi kasinopelien trendiksi nousivat pikakasinot, kuten Thrills casino, joilla pelaajien ei tarvitse luoda käyttäjätiliä vaan pelaamaan pääsee tunnistautumalla verkkopankin kautta. Pikakasinoilla myös rahansiirrot sujuvat nimensä mukaisesti pikana maksupalvelu Trustlyn ja verkkopankkien välityksellä. Tämä nopea ja turvallinen vaihtoehto on napannut pelaajat kelkkaansa, sillä helppous ja nopeus ovat valttikortteja nykypäivän yhteiskunnassa.
Valtaosa pelaajista suunnistaa pelisivustoille mobiilissa. Koska lähes kaikilla on älypuhelin jatkuvasti mukana, on luonnollista, että pelaaminen mobiilissa on jo suositumpaa kuin tietokoneella tai pelikonsoleilla pelaaminen. Verkkopelit, kuten nettikasinoilla pelaaminen, on monelle keino viettää päivän vapaita hetkiä, sillä mobiilissa pelaamaan pääsee muutamalla klikkauksella missä tahansa. Nettikasinot tarjoavatkin pelejä mobiiliversiona, joten hedelmäpelien tai pokeripöydän ääreen pääsee milloin tahansa.
Sosiaalinen media on kiinteä osa arkea
Markkinatutkimuslaitos Kantar TNS:n tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2020 suomalaiset käyttivät keskimäärin 9,5 tuntia eri viestinten parissa, mikä on puolitoista tuntia enemmän kuin vuotta aiemmin. Korkeaa lukua selittää se, että viestimiä voidaan käyttää samanaikaisesti. Esimerkiksi televisiota katsellessa voi skrollailla sosiaalisessa mediassa. Eniten sosiaalista mediaa, tuttavallisemmin somea, käytetäänkin älypuhelimella.
Ketään ei varmasti yllätä, että sosiaalisessa mediassa vietetty aika on lisääntynyt vuosi vuodelta. Eniten sosiaalisessa mediassa viettävät aikaa nuoret. Kymmenen prosenttia 18–23-vuotiaista käyttää sosiaalisen median kanavia huikeat kahdeksan tuntia päivässä. Lähes kaksi kolmasosaa viettää somessa päivittäin neljä tuntia tai enemmän. Jatkuvalla somen seuraamisella on myös varjopuolensa. Reilu kolmasosa kokee olevansa riippuvainen sosiaalisesta mediasta.
Vuoden 2020 aikana yhteisöpalveluiden käyttö yleistyi kaikissa ikäryhmissä. Noin puolet suomalaisista käyttää yhteisöpalveluita päivittäin. Ahkerimpia yhteisöpalveluiden käyttäjiä ovat kuitenkin 16–24-vuotiaat nuoret ja nuoret aikuiset, joiden eniten käyttämiä kanavia ovat Instagram, YouTube, WhatsApp, Snapchat ja Facebook. Some-palveluiden käyttäjämäärät saattavat vaihdella nopeastikin sen mukaan, mikä on pinnalla. Yhteisöpalvelut ovat kiinteä osa niin sosiaalista elämää kuin tiedonvälitystä- sekä hankintaa, sillä sosiaalisen median yhteisöpalveluita ei käytetä pelkästään yhteydenpitoon, vaan myös tiedon hakuun ja viihteen katselemiseen.
Podcastien läpimurto
Podcastien kuuntelu on kasvanut maailmalla räjähdysmäisesti, ja viime vuoden aikana podcastit ovat tehneet läpimurtoaan myös Suomessa. Podcasteja on ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta viime aikoina ne ovat ammattimaistuneet ja kaupallistuneet. Vaikka suuri osa seuratuimpien podcastien vetäjistä ovat joko tuttuja julkisuudesta tai sosiaalisesta mediasta, osa podcastien viehätystä on se, että kuka tahansa voi aloittaa menestyksekkään ohjelman.
Monet valitsevat jo podcastin kuuntelun ennen musiikkia, ja podcasteja kuunnellaan musiikin tavoin usein samanaikaisesti muun tekemisen ohella. Podcastit sopivat ihmisten kiireiseen arkeen, sillä kuunnellessa kädet jäävät vapaaksi, ja samaan aikaan voi tehdä jotain muuta. Podcastit pyörivät monella mukana työmatkoilla, lenkillä ja arkiaskareiden ohessa. Podcasteja kuuntelevat kaikenikäiset, mutta eniten aikaa niiden parissa viettävät nuoret aikuiset.
Suurin syy podcastien kuuntelemiseen on viihde, rentoutuminen ja ajan kuluttaminen. Monet myös kuuntelevat podcasteja oppiakseen jotain uutta tai pysyäkseen mukana ajankohtaisissa ja puhuttavissa aiheissa. Suomalaiset suosivat suomenkielisiä podcasteja, mutta myös englanninkielisiä kuunnellaan. Podcasteja löytyy lähes aiheesta kuin aiheesta. Monet podcastit ovat maksuttomia, mikä lisää niiden vetovoimaa.
Comments are closed.