Olet ehkä kuullut sanottavan, että linkkien rakentaminen on yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä vaiheita. Sen tärkeyttä korostetaan usein, mutta monille linkkien rakentaminen on vielä melko epäselvää. Mitä se siis oikeastaan tarkoittaa ja kuinka niitä linkkejä ihan käytännössä kerätään? Ei huolta, tässä artikkelissa käymme läpi linkkien rakentamisen koko prosessin alusta loppuun ja jaamme parhaat strategiat, joilla onnistut varmasti.
Mitä linkkien rakentaminen on?
Linkkien rakentaminen eli linkitys on siis yksi osa hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimointi taas tarkoittaa kaikkia niitä toimia, joita tehdään, jotta oma sivusto näkyy mahdollisimman korkealla hakukoneiden hakutuloksissa.
Hakukoneet kuten Google ja Microsoft Bing haluavat tarjota käyttäjilleen laadukasta ja ajankohtaista tietoa. Ne tarjoavat hakutuloksissa käyttäjälle sivustoja, joiden ajattelee vastaavan parhaiten käyttäjän hakuun. Ylimpänä hakutuloksissa näkyy siis sivusto, joka hakukoneen mielestä tarjoaa sen käyttäjälle parhaiten hakutermiin vastaavaa sisältöä. Näin hakukoneet haluavat varmistaa, että käyttäjät löytävät ainoastaan luotettavaa ja ajankohtaista sisältöä.
Hakukoneoptimointi on siis laaja prosessi ja siihen liittyy monia eri osia. Linkkien rakentaminen on osa niin sanottua off-site optimointia eli sivuston ulkopuolisiin tekijöihin keskittyvää hakukoneoptimointia. Yleensä ensin optimoidaan siis sivuston sisältö ja sen jälkeen lähdetään tekemään off-site optimointia.
Yksinkertaisuudessaan linkkien rakentamisen tavoitteena on saada toiset sivustot linkittämään sivuiltaan takaisin sinun sivustollesi. Tämä onnistuu pääsääntöisesti joko maksettujen tai niin sanottujen luonnollisten linkkien avulla. Tavoite on joka tapauksessa sama; saada lisää näkyvyyttä ja sijoittua korkeammalle hakukoneissa. Tästä linkitys oppaastamme löydät kolme askelta, joilla pääset linkityksen kanssa alkuun.
Mitä vaiheita linkkien rakentamiseen kuuluu?
Pääsääntöisesti linkkien rakentaminen voidaan pilkkoa kolmeen eri vaiheeseen. Nämä kolme vaihetta ovat linkkitutkimus, yhteydenotot sekä itse linkkien rakentaminen. Linkkien rakentaminen on tosiaan off-site hakukoneoptimointia, eli ennen sen aloitusta tulee niin sanottu on-site optimointi olla kunnossa. Tämä on hakukoneoptimoinnin ehkä se tavallisempi ja tunnetumpi puoli, jossa keskitytään siis sivuston sisältöön ja sen optimointiin.
Linkkitutkimusta edeltää usein hakusanatutkimus ja sen perusteella tehty hakusanasuunnitelma. Myös sivuston sisällön tulee olla tuotettu ja optimoitu. Tämän jälkeen lähdetään tekemään linkkitutkimusta selvittämällä alkuun omat kilpailijat. Linkkitutkimuksessa tutkitaan siis kilpailijoiden linkit ja listataan niiden perusteella omaan linkkisuunnitelmaan sivustot, joille myös sinun on mahdollista saada linkkisi.
Tämän jälkeen koittaa yhteydenottovaihe, jossa mahdolliset linkkisivustot käydään läpi ja niihin ollaan yhteydessä. Tässä vaiheessa selvität siis onko millekkin sivustolle mahdollista saada linkkejä ja näiden linkkien hinnat. Listaa itsellesi mahdolliset linkit sekä niiden hinnat ylös.
Tämän jälkeen päästään itse linkitys eli linkkien rakentamisvaiheeseen. Valitse mahdollisista linkeistä ne, jotka haluat ostaa tai luoda. Kiinnitä huomiota erityisesti linkkaavan sivuston laadukkuuteen sekä linkin hinta-laatusuhteeseen. Kun tiedät mitä linkkejä haluat ostaa, päätä niille ankkurisanat ja osta linkit.
Miksi linkkien rakentaminen on niin tärkeää?
Hakukoneet seuraavat lukuisia eri tekijöitä hakutuloksia järjestäessä. Tavoite niillä on kuitenkin aina sama; tarjota parasta mahdollista sisältöä hakukoneen käyttäjille. Kuten jo todettua, keinoja hakukoneiden vakuuttamiseen siitä, että juuri sinun sivustosi kuuluu hakutulosten kärkeen, on lukuisia. Linkkien rakentaminen on siis vain yksi niistä.
Lienee sanomattakin selvää miksi hakutulosten kärkipaikka on niin arvokas, mutta kerrataan vielä. Reilusti yli puolet käyttäjistä klikkaa jotakin hakutulosten kolmesta ensimmäisestä tuloksesta. Klikkaukset puolestaan tuovat sinulle kävijöitä ja asiakkaita, joten hakutuloksissa näkyminen on äärimmäisen tärkeää. Suurin osa suomalaisista käyttää hakukoneita esimerkiksi tuotteita vertaillessaan sekä tietoa hakiessaan. Jotta nämä käyttäjät saat sivullesi, tulee sinun siis näkyä hakutuloksissa korkealla.
Jotta sen kultaakin kalliimmaan ykköspaikan hakutuloksissa saat, tarvitset muutakin kuin laadukasta sisältöä sivustollasi. Linkitys onkin loistava keino erottautua kilpailijoista ja vakuuttaa hakukoneet siitä, että sinun sivustosi ansaitsee hakutulosten kärkipaikan. Se, että toiset sivustot linkittävät suoraan sinun sivustollesi, on hakukoneille merkki siitä, että sivustosi täytyy olla luotettava ja tarjota arvokasta sisältöä.
Parhaat strategiat linkkien rakentamiseen vuonna 2022
Hakukoneoptimointi terminä on jo monille meistä tuttu. Se näkyy ihan jokapäiväisessä elämässämme, kun haemme hakukoneista vastauksia kysymyksiimme. Tiedämme hakukoneiden tarjoavan meille ajankohtaisia ja luotettavia sivustoja vastauksiksi. Kuluttajina harvemmin pohdimme kuitenkaan, kuinka tietyt sivut ovat päätyneet hakutuloksissa ensimmäisiksi. Luotamme hakukoneisiin niin vahvasti, että todennäköisesti klikkaamme jotakin hakutuloksien kärjessä olevaa sivustoa.
Todellisuudessa tuon hakutulosten ykköspaikan eteen on tehty kovasti töitä. Hakukoneet ovat vaativia järjestäessään hakutuloksia, joten mikäli haluat, että sivustosi näkyy sivulla ensimmäisten joukossa, vaatii se pitkäjänteistä työtä.
Hakukoneoptimoinnin ja erityisesti linkkien rakentamisen käytännön toteutus voi kuitenkin hirvittää ja hakukonespesialistien jakamat monimutkaiset strategiat lähinnä hämmentää. Linkityksen ei kuitenkaan tarvitse olla rakettitiedettä ja siksi haluammekin jakaa sinulle selkeästi ja yksinkertaisesti muutaman loistavan strategian sen toteuttamiseen.
Ole johdonmukainen
Linkkien rakentaminen ei ole sprintti vaan maraton. Ei siis kannata odottaa tuloksia yhdessä yössä. Olemalla johdonmukainen ja kärsivällinen, näet takuuvarmasti lopulta myös tuloksia.
Linkitys ei ole siis kertaluontoinen projekti, vaan sitä tulee tehdä jatkuvasti ja johdonmukaisesti. Tämä myös osoittaa hakukoneille, että sivustosi on aktiivinen ja sitä päivitetään säännöllisesti, jolloin se myös pysyy ajankohtaisena.
Laatu ennen määrää
Kun puhutaan linkityksestä, sitä helposti ajattelee, että enemmän on parempi. Vielä ennen suuri määrä linkkejä sivustollesi olisi ehkä käynytkin, mutta nykypäivänä tämä ei ole enää näin yksinkertaista. Hakukoneet ovat fiksuja ja ne kiinnittävät nykyään erityisesti huomiota määrän sijasta laatuun.
Linkkejä rakentaessa keskity siis määrän sijasta laatuun. Mikäli sinulla on rajallinen budjetti linkkien rakentamiseen, käytä se mieluummin muutamaan laadukkaaseen linkkiin kuin moneen “huonoon”. Pyri siis saamaan linkkejäsi arvovaltaisille ja luotettaville sivustoille.
Hyödynnä somen voima
Yli 70% suomalaisista käyttää jotakin sosiaalisen median alustaa. Sanomattakin selvää siis on, että parhaiten kuluttajat tavoittaa juurikin sosiaalisesta mediasta. Teknologiatrendit muuttuvat nopeasti ja juuri siksi sosiaalisen median voima kannattaakin hyödyntää nyt kun siihen vielä on mahdollisuus.
Linkkejä voi tietysti myös eri sosiaalisen median alustoihin rakentaa, mutta erityisesti sosiaalisen median hyöty näkyy brändin luomisessa. Vahvan brändin luominen sosiaalisessa mediassa tuo sinulle näkyvyyttä ja lisää tunnettavuutta. Tämä taas puolestaan helpottaa linkkien rakentamisessa. Tunnettavuus on myös loistava keino ilmaisten linkkien saamiseen. Kun ihmiset tuntevat brändisi, jakavat he myös herkemmin sisältöäsi ja saat näin ilmaista näkyvyyttä.
Sosiaalisen median voima muun muassa markkinoinnissa on huomioitu erityisesti viimeisen parin vuoden aikana ja siihen suhtaudutaan nykyään ammattimaisemmin. Ennen some oli vielä enemmän harrastetyyppinen lisä, mutta nykyään sen voima ja mahdollisuudet ovat tehneet siitä ammattimaisemman työkalun.
Luonnollinen linkkien rakentaminen
Aiemmin puhuimme jo linkkien määrän ja laadun suhteesta ja totesimme laadun olevan siinä yhtälössä tärkeämpi. Mutta mitä laadukkailla linkeillä sitten tarkoitetaan?
Laadukkaita linkkejä voivat olla niin maksulliset kuin ilmaisetkin linkit. Yksi nykypäivän parhaista linkkien rakentamisen strategioista on kuitenkin ilmaisten eli luonnollisten linkkien rakentaminen.
Hakukoneita ei pysty hämäämään helposti. Suuri määrä epämääräisiä linkkejä ei enää riitä vaan linkkien on oltava myös laadukkaita. Kenties se paras tapa linkkien laadukkuuden varmistamiseksi ovat luonnolliset linkit. Luonnollisilla linkeillä tarkoitetaan sitä, ettei linkeistä ole maksettu mitään. Linkkien osto voi äkkiseltään tuntua helpommalta ja nopeammalta ratkaisulta ja sitä se kieltämättä onkin. Luonnolliset linkit ovat kuitenkin pitkässä juoksussa aina parempi vaihtoehto.
Luonnollinen linkitys vaatii työtä, mutta se kannattaa aina. Luonnollisten linkkien kohdalla tiedät, että linkitys on laadukas, sillä sen motiivina ei ole ollut raha. Luonnolliset linkit kertovat yleensä, että sisältösi on todella linkityksen arvoinen ja tämä taas on hakukoneille iso plussa nimesi viereen.
Comments are closed.