Linkittäminen eli linkitys – Mitä se oikeastaan on?

Linkittäminen

Linkittäminen, linkitys – rakkaalla lapsella on monta nimeä. No, ehkei tämän artikkelin teemana ole kuitenkaan rakkaan lapsen käsittely vaan tärkeää asiaa verkkosivujen näkyvyyden parantamiseksi hakukoneissa.

Hakukoneoptimoinnissa puhuttaessa keskutelu kääntyy usein tämän monivivahteisen teeman yksinkertaisempaan puoliskoon. Tämä simppelimpi osio on niin kutsuttu sivuston näkyvä optimointi eli on-site SEO. Tällöin kaikki kotisivujen löydettävyyteen ja näkyvyyden kehittämiseen tähtäävät toimenpiteet tehdään itse nettisivujen sisältöön.

Näihin näkyvän hakukoneoptimoinnin seikkoihin sisältyvät muiden muassa metatietojen kuntoonlaittaminen meta-otsikon, meta-kuvauksen ja meta-avainsanojen myötä. Lisäksi tekstisisältöä on tärkeä olla vähintään 300 sanan edestä, johon on ripoteltu tärkeimpiä meta-avainsanoja noin 100 sanan välein.

Keskitymme kuitenkin tämän artikkelin aikana näkyvän hakukoneoptimoinnin sijaan sen aavistuksen verran tuntemattomampaan puoleen. Tätä osiota kutsutaan siis nimityksillä linkittäminen tai linkitys. Se on samalla kotisivujen ulkopuolisiin tekijöihin keskittyvää hakukoneoptimointia eli englanniksi off-site SEO.

Linkittäminen askel 1 – Tavoitteena saada linkki toiselta verkkosivustolta ohjaamaan takaisin optimoitavalle nettisivuille

Linkitys

Jos linkittäminen suoritetaan huolella, aivan kuten se totta kai pitääkin, se alkaa aivan aluksi lähitulevaisuudessa kontaktoitavien ja mahdollisten kumppanisivustojen tutkimisella.

Yksi tyyli tehdä linkitys voisi olla esimerkiksi sellainen, että kirjoittaa Googlen hakukoneeseen yhden oman verkkosivuston meta-avainsanoista kerrallaan. Tämän jälkeen vuorossa on kaikkien potentiaalisten sivustojen talteen kerääminen esimerkiksi ensimmäisen hakutulossivun osalta.

Tarvittaessa voi napata talteen kakkossivun tuloksia mikäli sopivia sivustoja ei tahdo löytyä. On tärkeä taltioida myös jokin kontaktointimahdollisuus. Yleisimmin sivustoilta löytyy ainakin sähköpostiosoite ja nimi mutta myös puhelinnumerokin käy, jos soittaminen vain suinkin luonnistuu.

Linkitys askel 2 – Talteen kerättyjen kotisivujen tutkiminen työkalun avulla

Kun erilaisia sivustoja on kerätty talteen muutamia kymmeniä, on aika tutkia tarkemmin, mihin sivustoihin linkittäminen kannattaa – ja mihin ehkä ei.

Tähän vaiheeseen on suositeltavaa käyttää avuksi erilaisia netistä löytyviä työkaluja, kuten Ahrefs, Moz tai Majestic. Kaikki työkalut antavat tarvittavaa tietoutta rajatun määrän päivittäin ilmaisversioina, jotka riittävät kierrätettynä mainiosti alkuun pääsemiseksi.

Tarkoituksena on siis näiden työkalujen avulla löytää potentiaalisia verkkosivuja, joille oma linkki ankkuritekstin kera olisi mahdollista saada upotettua.

Ankkuriteksti on siis se teksti, johon linkki upotetaan. Tekstinä on suositeltavaa käyttää esimerkiksi yhtä meta-avainsanaversiota.

Meitä kiinnostavat työkalujen antamat tiedot erityisesti domainin auktoriteetin (DA, Domain Authority) ja kävijöiden määrän osalta (site visitors, traffic). Nämä seikat vaikuttavat eniten siihen, kuinka paljon mahdollinen linkitys jakaa eteenpäin niin sanottua linkkimehua – eli käytännössä nostaa siis linkitettävän verkkosivun hakukoneoptimointiarvoa.

Linkittäminen askel 3 – Potentiaalisten linkityskumppanien kontaktoiminen

Wordpress kotisivut

Kun olemme keränneet talteen tarpeeksi ison määrän potentiaalisia kumppanisivustoja, ja löytäneet niistä parhaimmat mahdolliset jyvät akanoista, on aika kontaktoida kyseisten sivuston omistajia läpi.

On tärkeä luoda kontaktointia varten lyhyt mutta ytimekäs sähköpostiviestipohja, joka kuitenkin räätälöidään jokaista lähettäjää kohden sivuston domainin ja esimerkiksi nimen avulla (jos sellainen on löytynyt ensimmäisen askeleen yhteydessä, niin nappaa nimi talteen).

Tässä viestissä tiedustellaan siis siitä, olisiko kyseisen sivuston omistajan mahdollista upottaa haluamamme linkki ankkuritekstin kera verkkosivuilleen. Tätä tarjousta voi pönkittää esimerkiksi vierasartikkelin kirjoittamisella, jolloin verkkosivusto saisi tuoretta sisältöä lukijoilleen.

Monet verkkosivuston ylläpitäjät toki tiedostavat mahdollisen sivustonäkyvyyden arvokkuuden, joten palkkion pyytäminen nousee usein tiedusteltavien asioiden listalle tässä vaiheessa. Palkkiot pyörivät sivuston domainin auktoriteetin suuruudesta riippuen 50 – 500€ välimaastossa.

Voit käyttää mallina sähköpostiviestien lähettämiseen tätä pohjaa:

Hei [nimi],

Lähettelen tämän viestin sinulle siksi, että törmäsin sivustosi artikkeleihin sisältäen mielestäni todella hienosti kirjoitettuja sekä ylipäätään mielenkiintoisia aiheita.

Haluaisinkin samalla kysyä mahdollisuudesta joko sisällyttää linkin kotisivuiltamme tai vastaavasti artikkelin kirjoittamisesta/vastaanottamisesta sivustollesi?

Linkitettävä sivustomme on: https://webbipiste.fi

Linkkien upottaminen myös vanhempaan artikkeliin kiinnostaisi meitä.

Ilmoitelkaa vain minulle ajatuksistasi sähköpostitse, niin pyrin avaamaan asiaa tarvittaessa tarkemmin!

Kiitos ajastasi!

Ystävällisin terveisin,
[oma nimi]

Mikäli kontaktoitava osapuoli innostuu lähtemään yhteistyöhön, lopuksi sovitaan käytännön seikat ja toteutetaan itse yhteistyö.

Yhteenveto

Tiedät nyt tämän artikkelin luettuasi yhden tehokkaasti toimivan mahdollisuuden siihen, miten linkittäminen eli linkitys käytännössä toimii.

Kävimme siis tämän artikkelin puittessa läpi kolmiaskeleisen prosessin siihen, miten löydät hakukoneoptimointia tehostavia partneruuksia omien verkkosivujen näkyvyyden parantamiseksi.

Nämä askeleet ovat potentiaalisten kumppanisivustojen kartoitus ja talteenottaminen, teknisten tietojen tutkiminen työkalujen avulla sekä lopulta kontaktoiminen.

Mikäli kaipaat apua linkittämisen menestyksekkääseen tekemiseen, niin ole vain meihin yhteydessä tämän linkin kautta!

Posted on 22.2.2019 in Omat projektit

Share the Story

Back to Top