Mitkä ovat tehokkaasti toimivan nettisivuston ominaisuudet vuonna 2022

Link Building Finland

Jokainen yritys haluaa luoda itselleen erinomaiset nettisivustot, jotka houkuttelisivat mahdollisimman tehokkaasti asiakkaita, loisi myyntiä ja ylläpitäisi asiakassuhteita. Teknologian kehityksen myötä mobiililaitteilla vierailevien määrä on jo ylittänyt tietokonevierailijat, mikä tuo omat haasteensa sivuston ulkoasulle ja ominaisuuksille.

Samalla nettinäkyvyyden ja markkinoinnin kriteerit ovat muuttuneet yhä vaativimmiksi, minkä takia moni yritys on joutunut turvautumaan ulkopuoliseen markkinointiapuun ja verkkosivuston luojiin. Vuonna 2022 nettisivustojen sisällössä ja ulkoasussa on muutama esiin nouseva trendi, jotka on listattu alle.

1. Nopeus

Sivustojen nopeus ei käsitä pelkästään sivuston latausnopeutta, vaan yleistä käyttökokemusta. Kukaan ei halua odotella enää pitkiä aikoja esimerkiksi vastausta kyselyynsä, vaan palvelua pitää saada nopeammin ja suoraan sivustolta. Tästä johtuen chattibotit ovat yleistyneet ja ympäri vuorokauden palvelevat automaattiset asiakaspalvelijat ovat helpottaneet oikean asiakastuen työtä.

Lisäksi rahansiirtojen tulee tapahtua aina vain nopeammin, jonka johdosta markkinoille on ilmestynyt uusia, nettipohjaisia maksupalveluita, joiden suurin myyntivaltti on juuri yhä nopeammat rahansiirrot. Yksi näistä on esimerkiksi rahapelisivustoilla nähtävä Pay N Play -palvelu, jota vaikkapa Nopeampi vedonlyönti käyttää. Sen toimintaidea perustuu vain minuuteissa siirtyviin verkkopankkisiirtoihin.

2. Vähemmän tekstiä, enemmän kanssakäymistä

Yksinkertainen ulkoasu on ollut jatkuva sivustotrendi koko 2020-luvun alusta lähtien eikä sen suosio tunnu hiipuvan myöskään vuonna 2022. Sivustoja ei tulisi siis ahtaa täyteen tekstiä ja tietoa, vaan niistä tulisi tehdä jopa minimaalisia. Suuret fontit ja tiivistetyt tekstiosiot tekevät kävijäkokemuksesta miellyttävän.

Lisäksi interaktiivisten ominaisuuksien lisääminen on tärkeää. Niitä voi olla esimerkiksi mikroanimaatiot eli hiiren liikkeiden mukaan aktivoituvat pienet animaatiokuvat tai kuviot tai taustalla pyörivät videot. Ne herättävät käyttäjän mielenkiinnon välittömästi.

3. Käytettävyys ensi sijalla

Nettisivuilla kävijät haluavat tuntea, että heidän toiveitaan ja vaatimuksiaan on kuunneltu. Yksi tästä on sivuston käytettävyys ja sen jatkuva kehittäminen kävijän vaatimusten mukaan. Aikaisemmin mobiilikäyttäjien vaatimukset olivat ensisijalla, mutta tästä eteenpäin monet muutkin ominaisuudet tulevat nousemaan pinnalle.

Uusin ominaisuus on sivuston värimaailman vaihtomahdollisuus tummasta vaaleaksi. Tällöin illalla vierailevien silmät eivät kärsi liian kirkkaasta sivuston väreistä, kun taas päivällä vierailevat voivat valita vaaleamman ulkoasun.

Sivuston käytettävyyteen voitaisiin vaikuttaa kävijän puolelta myös muuttamalla fonttikokoa tai kontrastia. Suurempi muokattavuus kertoo kävijälle siitä, että yritys haluaa tarjota asiakkailleen parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

4. Positiivinen anti

Nykyajan ihmiset tarvitsevat positiivisuutta ja asia voidaan huomioida ihan verkkosivuston ulkoasussa. Sivustot, joiden teksti ja kuvitus ovat voimaannuttavia ja luovat hyvän tunnelman, jäävät paremmin kävijöiden mieleen. Tällöin kävijät tuntevat saavansa paremman yhteyden yritykseen kuin sellaisiin, joiden viestintä on neutraalia ja geneeristä.

Nettisivustojen tulee seurata yhteiskunnan ilmiöitä

Nykyään ei enää riitä, että sivusto luodaan ja se jätetään “muhimaan” itsekseen nettiin. Se vaatii jatkuvaa päivitystä, sisällöntuotantoa ja muutoksia muuttuvien vaatimusten mukaan. Vielä kymmenen vuoden sisään digitaalinen ympäristö tulee kokemaan merkittäviä muutoksia, jotka tulevat muokkaamaan niin kävijöiden odotuksia kuin teknisiä mahdollisuuksia sivustojen luonnissa ja ylläpidossa.

Posted on 25.4.2022 in Yleinen

Share the Story

Back to Top