Kun 10 vuotta sitten yrityksesi julkaisi ensimmäisen kerran verkkosivuston, tuskin osasit kuvitellakaan tuolloin, kuinka tärkeä työkalu siitä tulee niin myynnille kuin imagolle. Nykyään tuskin on yritystä, jolla ei olisi kotisivua tai jonkinlaista näkyvyyttä netissä. Samalla se on tuonut uuden ongelman: vanhat verkkosivustot eivät olekaan enää tarpeeksi hyviä nykymaailmaan.
Ne eivät välttämättä ilmesty Googlen hakutuloksiin eikä täten kerää tarpeeksi kiinnostusta. Lisäksi sivusto ei välttämättä toimi enää kunnolla, edes mobiilisti, ja moni tieto on ehtinyt vanhentua. Se ei anna hyvää kuvaa yrityksestä asiakkaalle. Tällöin on tärkeä miettiä sivuston uudistamista.
Maailma porskuttaa eteenpäin ja niin tulisi sivustojenkin
Tutkimusten mukaan hyvin suuri osa ihmisistä käyttää nettiä ensimmäisenä tiedonhakulähteenään. Jos he haluavat oppia jotain tietystä aiheesta, tuotteesta tai yrityksestä, ihmiset nappaavat ensimmäisenä käteensä puhelimensa ja kirjoittavat hakusanat osoitepalkkiin. Jos yrityksesi tai sen tuotteet eivät ole ensimmäisten hakutulossivustojen joukossa, potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä koskaan opi tuntemaan niitä.
Maailma on digitalisoitunut merkittävästi viimeisten kymmenen vuoden sisällä. Monet alat ovat harpponeet suuria askelia eteenpäin ja tuottavat jatkuvasti uusia verkkoympäristössä tapahtuvia asiakaskokemuksia. Yksi näistä on esimerkiksi rahapeliala, joka on siirtynyt täysin verkkopohjaiseksi ja esimerkiksi https://www.uudet-nettikasinot.io/ -sivusto kertoo mitä kaikkea uudet julkaisut oikein pitävät sisällään.
Vanhat sivustoteknologiat ja visuaalisuudet eivät siis enää päde. Tarvitaan mobiilioptimoitu rakenne, nopea latautuminen ja ajan tasalla olevat tiedot sekä opastus yrityksen toimipisteeseen, mahdollisesti jopa verkkokauppa. Ne tulevat tuomaan yrityksellesi lisämyyntiä ja asiakkaita, jopa keskellä yötä.
Päivittäminen vai uuden luominen?
Tähän kysymykseen ei ole suoraviivaista vastausta, koska se riippuu siitä, millä alalla yritys toimii ja mikä lähtötilanne on vanhan sivuston kanssa. Joskus nimittäin riittää hyvinkin, että sen tiedot päivitetään ja joukkoon voidaan lisätä muutama tarvittava lisäosa ja kategoria.
Jos taas kyseessä on hyvin vanha sivusto tai yritystoiminnassa on tapahtunut merkittäviä muutoksia tai verkkosivuston tavoite muuttuu täysin (tietosivusta verkkokaupaksi), tällöin uuden sivuston luominen on parempi idea.
Uusi sivusto tarkoittaa myös parempaa tietoturvallisuutta, joka on hyvin tärkeää varsinkin verkkokauppojen osalta. Asiakkaiden henkilötietoja ja maksutietoja tulee säilyttää ja käsitellä oikeaoppisesti sekä turvallisesti.
Verkkosivustojen performanssia tulee seurata
Hidastunut myynti tai asiakasmäärä voi johtua nettisivustoista. Voit helposti seurata sivustojesi suosiota ja mahdollista konversiota (sivustolla kävijöiden myyntiluvut) eri analytiikkaohjelmistojen avulla. Tätä varten on myös saatavilla ammattimaista apua.
Asiakkaiden toiveita ja tietämystä yrityksestä ja sen sivustoista voidaan kartoittaa asiakaskyselyllä, joka voidaan niin ikään hoitaa netin välityksellä tai kasvotusten myyntitilanteiden yhteydessä. Tuloksia voidaan hyödyntää uuden sivuston luomisessa.
Sivuston uudistaminen maksaa itsensä takaisin
Useasti sivuston uudistamista tai varsinkin uuden verkkosivuston luomista pidetään kipeänä kulueränä, mutta kyseessä on yrityksen tulevaisuuden kannalta merkittävästä sijoituksesta. Se maksaa hyvin helposti ja nopeasti itsensä takaisin kasvavan liikevaihdon myötä.
Comments are closed.