Digitaalinen markkinointi on ollut tärkeässä roolissa melkeinpä millaisen tahansa yrityksen toiminnassa jo useamman vuoden ajan. Esimerkiksi nettikasinot pyörittävät käytännössä koko toimintaansa pelkästään digitaalisin työkaluin ja menetelmin. Koronaviruksen muuttamassa maailmassa digitaalisen markkinoinnin merkitys on vain kasvanut entisestään. Millaisia trendejä tämän markkinoinnin alan saralla on tiedossa vuonna 2021? Sitä tarkastelemme tässä postauksessa!
Tärkeimmät trendit
Keväällä julkaistussa postauksessamme käsittelimme digitaalisen markkinoinnin merkitystä korona-aikana. Päätimme tuon postauksen pohdintoihin siitä, mihin suuntaan kehitys koronan takia lähtee kulkemaan. Vain alle vuosi myöhemmin kehityskulku on jo melko selvästi nähtävillä.
Koronan myötä suuri osa päivittäisistä toiminnoista tapahtuu tällä hetkellä verkossa. Vietämme tällä hetkellä enemmän aikaa tietokoneen näytön tai mobiililaitteen äärellä kuin koskaan aikaisemmin. Koulu- ja työpäivät hoituvat verkossa ja jopa ruokaostokset hoidetaan nyt netin kautta. Kasinoilla pelaaminen on sekin siirtynyt yhä enemmän nettiin. Tämä ei toisaalta ole ihme, sillä Suomessa rahapeliautomaatit on suljettu toistaiseksi.
Käytämme tässä artikkelissa esimerkkinä nimenomaan nettikasinoalaa, sillä se on monessa mielessä digitaalisen markkinoinnin edelläkävijä. Oli ala kuitenkin mikä tahansa, on jatkossa siis entistä tärkeämpää hoitaa digitaalisen markkinoinnin olennaiset osat kuntoon. Asiantuntijat ennustavat, että vuonna 2021 digitaalisen markkinoinnin trendeiksi nousevat mm. seuraavat tekijät:
– Livelähetykset
– Kuvien optimointi
– Yhteisöllisyys
– Luotettavuus
– Äänihakutoiminnot
Oletko itse kokeillut hakea asioita netistä äänihakua käyttämällä? Se sujuu suomeksikin jo melko hyvin. Digitaalisessa markkinoinnissa äänihaut otetaan huomioon esimerkiksi pidemmillä, koko lauseen mittaisilla hakusanoilla.
Yhteisöllisyydestä povataan todella kovaa trendiä vuodelle 2021. Omalla nettisivulla tätä voidaan yksinkertaisimmillaan toteuttaa esimerkiksi keskustelupalstalla tai kommenttiosioilla.
Luotettavuus tulee myös vaikuttamaan Googlen hakutuloksiin. Mitä uskottavampi auktoriteetti sivustolla on mainittuna esimerkiksi kirjoittajan ominaisuudessa, sitä paremmaksi hakukone tulee jatkossa sivuston arvottamaan. Esimerkiksi nettikasinoilla tätä voidaan toteuttaa vaikkapa haastattelemalla isojen pelitalojen asiantuntijoita! Miten voisit itse hyödyntää vastaavaa omassa toiminnassasi?
Miten valita parhaat vaihtoehdot?
Miten sitten valita parhaat vaihtoehdot edellä mainituista, vai tuleeko kaikki tärpit ottaa omaan käyttöön välittömästi? Maltti on valttia – jopa digitaalisessa maailmassa. Kaikkien villitysten perässä ei siis tietenkään kannata juosta. On myös hyvä muistaa, että kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä kaikkeen voi esimerkiksi yksi ihminen kerralla venyä. Tässäkin nettikasinoita pyörittävät yritykset ovat yleensä ylivoimaisia.
Nettikasinoilla ja kasinoista kertovilla sivustoilla on monesti useita eri osastoja, joista jokainen on keskittynyt selkeästi tiettyyn asiaan. Siinä missä Suomessa monessa yrityksessä markkinoinnista vastaa kokonaisuudessaan yksi tai kaksi henkilöä, on nettikasinoilla ja rahapelisivustoilla tavallisesti jopa kymmeniä ihmisiä eri markkinoinnin alueiden tehtävissä.
Hakukoneoptimoinnille, sisällöntuotannolle sekä kuvamateriaalin tuotannolle on siis olemassa kokonaan omat tiiminsä. Tämän valossa ei olekaan mikään ihme, että kasinomaailmassa markkinointi on todella tehokasta vuodesta toiseen. Samasta voidaan muilla aloilla yleensä vain haaveilla.
Rahapelaaminen ja muu viihde kasvattaa suosiotaan
Nettikasinot360 sekä muut nettikasinoita esittelevät sivustot on jo tässä vaiheessa optimoitu tulevaisuuden trendejä seuraillen. Rahapelaamisen markkinat ovat maailmalla todella kilpaillut, joten käytännössä hakukoneoptimoinnissa kannattaa ensimmäiseksi suunnata katseet nimenomaan iGamingiin. Siellä uudet keinot hyödyntää optimointia digitaalisessa näkyvyydessä ovat monesti jopa valovuosia muita aloja edellä.
Kun vietämme enemmän aikaa kotona kuin varmasti koskaan ennen on selvää, että myös erilaiset viihteen muodot saavat uusia kuluttajia. Nettikasinoilla pelaaminen on monelle suomalaiselle jo nyt varsin tuttu harrastus, eikä sen suosion hiipumiselle ole nähtävissä mitään merkkejä.
Nettikasinot ja kasinoita promoavat sivustot painottavat nykyisin myös vastuullisuutta, mikä on tietenkin äärimmäisen tärkeää. Vastuullisuus ja luotettavuus ovatkin yksi vuoden 2021 suurimmista trendeistä digitaalisen markkinoinnin saralla. Tässäkin asiassa nettikasinot ovat siis osanneet olla joko tietoisesti tai tietämättään aikaansa edellä.
Muun netissä kulutettavan viihteen suosio on sekin noussut koronan myötä jättimäisiin mittasuhteisiin. Enää kuluttajat eivät käytä ainoastaan erilaisia striimauspalveluita, vaan nopeiden videoiden suosio on kasvanut. Näitä löytyy useimmista sosiaalisen median kanavista sekä tietenkin Youtubesta. Erilaiset podcastit ovat tällä hetkellä suosittuja myös videon muodossa, ja tämän sekä livelähetysten suosion odotetaan jatkossa vain kasvavan.
Tukea digitaalisen markkinoinnin tehokkaaseen toteutukseen
Vaikka nettikasinoilla ja kasinoista kertovilla sivustoilla digitaaliseen markkinointiin voidaan panostaa aivan erilaisilla volyymeilla sekä budjeteilla kuin useimmilla muilla aloilla, ei sinun kannata vaipua epätoivoon. Kuten jo todettu tässä postauksessa, kaikkea ei tarvitse osata itse.
Digitaalisen markkinoinnin trendejä ei siis ole pakko seurata silmä kovana aamusta iltaan, vaan monesti on fiksumpaa valjastaa tähän hommaan alan kovat ammattilaiset. Koska olet meidän sivustollamme, tiedät varmasti, mistä kysyä lisätietoja!
Comments are closed.