Digitaalinen markkinointi on tullut osaksi pienempienkin yrityksien rutiineja. Maailma digitalisoituu kovalla vauhdilla ja vuonna 2020 maailmaan iskenyt koronapandemia vauhditti digitaalisen maailman kehittymistä entisestään. Ennen saattoi pärjätä ilman digitaalisia kanavia, mutta viimeistään nyt verkkosivut, sosiaalisen median kanavat ja muut verkkolähteet ovat tulleet osaksi meidän jokaisen arkipäivää.
Yrityksen kannattaa ottaa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuus haltuun ja hoitaa se hyvin. Se ei ole vain pakollinen paha, vaan iso mahdollisuus, sillä verkon kautta on mahdollista tavoittaa valtava määrä potentiaalisia asiakkaita. Digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden muodostavat muun maussa hakusanamarkkinointi, hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, oma verkkosivu, mobiililähteet ja bannerimainonta. Muun markkinoinnin tapaan viesti kannattaa rakentaa eri kanaviin alusta asti selkeäksi.
Kasinoiden hyödyntämä digitaalinen markkinointi
Nettikasinot ovat yksi digitalisaatiosta vauhtia saanut toimiala. Mitä enemmän ihmisiä verkkoympäristössä pyörii, sen enemmän verovapaat kasinot ilman rekisteröintiä tahkoavat tulosta. Monen kasinon markkinointi perustuu affiliate-markkinointiin, jossa esimerkiksi erilaisia sisältöjä julkaisevalla bloggaajalla on tavoitteena ohjata nettikasinolle väkeä, ja bloggaaja voi puolestaan saada toteutuneesta talletuksesta komission, eli tietyn prosenttiosuuden rahaa siitä summasta, minkä uusi pelaaja on hänen linkkinsä kautta kasinolle eksyttyään tehnyt.
Affiliate ei välttämättä ole yksittäinen henkilö, vaan nettikasinoiden affiliate-lonkerot ulottuvat erityisesti nettikasinoista kertoville sivustoille, jossa erilaisten bonuskoodien ja tekstien houkuttelemana pelaaja halutaan ohjata käymään kasinolla pelaamassa. Nettikasinot eivät kuitenkaan ole ainoita affiliate-markkinointia hyödyntävät, vaan se on säännönmukaista monille verkkokaupoille Amazonista lähtien.
Verkkosivu kuntoon – WordPress helppo tie aloittelijalle
Yksi yrityksen keskeisiä asioita on verkkosivu. Se on olennainen osa yrityksen brändin luomista, mutta samalla se toimii tärkeänä informaation lähteenä potentiaalisille asiakkaille ja jo pidempään asiakkaina olleille ihmisille.
Monet IT-yritykset tarjoavat verkkosivujen rakentamista palveluna, mutta jos olet esimerkiksi aloittava yrittäjä, jolla kassan rakentaminen on vielä hieman vaiheessa, kannattaa palvelintila ja domain ostaa edullisemmin ja rakentaa sivu itse esimerkiksi WordPressillä. WordPress on yksinkertaistettu verkkosivun hallinnointiin tehty julkaisujärjestelmä, jolla voit rakentaa ammattimaisen sivun ilman, että osaat HTML-koodia lainkaan.
WordPressiä voi laajentaa myös lukuisilla työkaluilla, joilla puolestaan sivun rakentelu helpottuu entisestään. Hyvä ilmainen raahaa ja tiputa -tekniikkaan perustuva sivunrakennustyökalu on esimerkiksi Elementor.
Hakukoneoptimoinnin perusteet haltuun – Hanki esimerkiksi Ahrefs
On tärkeää, että yritykselläsi on verkkosivu, mutta pelkkä verkossa hengailu ei riitä, vaan sivustosi pitää myös löytyä verkosta. Uusien asiakkaiden yleisin reitti verkkosivuillesi käy hakukoneen kautta, mutta jos hakukone ei löydä sivuasi, mikäs sitten neuvoksi?
Hakukoneoptimointi astuu tässä kohtaa kuvaan. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että sivustosi sisältö rakennetaan niin, että hakukone löytää yrityksesi. Käytännössä halutut hakusanat määritellään ennakkoon, joiden perusteella sivusto luokitellaan esimerkiksi Googlen järjestyksessä.
Voit tutkia hakusanojen hakumääriä ja tutkia siten potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa esimerkiksi Ahrefsin avulla. Muista, että Googlesta voit ostaa myös hakusanamainontaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että maksua vastaan yrityksesi löytyy Googlesta heti hakutulosten ylälaidasta itse määrittelemilläsi hakusanoilla.
Sosiaalisen median sisältö näyttäväksi Photoshopilla
Sosiaalinen media on yksi parhaista kanavista luoda digitaalista preesensiä. Sosiaaliset mediat tarjoavat orgaanista kasvua, mutta yrityksillä on mahdollisuus myös ostaa maksullisia sponsoroituja linkkejä, joiden avulla markkinoida palvelujaan algoritmien laskelmille potentiaalisille asiakkaille. Yritykset hyödyntävät paljon myös sosiaalisen median tunnettuja persoonia ostamalla heiltä kaupallista yhteistyötä.
Sosiaalisen median peruskivijalan muodostavat kuitenkin yrityksen omat julkaisut, olipa sosiaalinen media Instagram, Facebook tai vaikkapa uuden aallon harjalla ratsastava Tiktok. Kun teet julkaisuja, pelkkä teksti ei riitä, vaan julkaisun pitää erottua sosiaalisen median valtavasta tarjonnasta. Tämä onnistuu esimerkiksi luomalla näyttäviä kuvia, joka onnistuu Photoshopin tai ilmaisverrokkinsa Gimpin avulla. Näyttävä kuva erottuu massasta ja herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen.
Sähköpostimarkkinointi kuntoon Dripin avulla
Suoramarkkinointi on kautta historian ollut yksi tehokkaimpia tapoja saavuttaa asiakas. Ennen, ja osin vielä nykyäänkin, suoramarkkinointia tehdään mainoksia jakamalla suoraan ihmisten postilaatikoihin. Digitaalisia posteja voi puolestaan pudottaa ihmisten sähköpostiin, joiden kautta voi tuoda esiin uusia kampanjoitaan tai muita relevantteja uutisia yrityksen toiminnasta.
Voit koota sähköpostilistan esimerkiksi asiakkaista, jotka ovat jo tehneet ostoksen sivuillasi tai käyttää tähän jotain muuta metodia. Olipa valitsemasi tapa mikä tahansa, tarvitse sähköpostitse tai tekstiviestillä lähetettäviin markkinointiviesteihin työkalun, jolla kollektiivinen lähetys massaviesteille onnistuu. Esimerkiksi Drip on erinomainen työkalu, jolla voit rakentaa digitaalisen markkinoinnin ulkoista viestintää. Drip on kätevä työkalu myös siitä, että se mahdollistaa melko tarkan tehokkuuden seurannan.
Digitaalisen markkinoinnin seuranta ja työkalut
On totta, että viimeistään vuoden lopussa numerot puhuvat puolestaan, mutta digitaalinen ympäristö tarjoaa aivan erilaiset mahdollisuudet seurata kampanjan tehokkuutta ja toteutumista jopa reaaliaikaisesti erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Analytiikan kautta saatavalla datalla saat jatkuvasti tärkeää tietoa siitä, mikä tekemässäsi markkinoinnissa toimii ja mikä ei. Siten voit keskittyä niihin asioihin, jotka ovat tehokkaimpia. Hyvä työkalu oman markkinoinnin tehokkuuden ja sivustoliikenteen seurantaan on Google Analytics. Jos olet päätynyt hyödyntämään esimerkiksi Google Adsia, voi niiden tehokkuutta seurata helposti Googlen palveluiden kautta. Hakukoneissa, etenkin Googlessa, toimiminen onkin siis yksi digimarkkinoijan avaintekijöistä. Maailmassa ylivoimaisesti suurin osa sanahauista tehdään nimenomaan Googlen kautta, joten sen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa.
Markkinointitermeihin inbound ja outbound törmää varmasti myös markkinoinnin saralla. Inbound-markkinointi rakentuu käytännössä ostajan osoittamien tarpeiden ympärille ja myynnin muotoilemiseen tämän tarpeen ympärille. Käytännössä markkinoija haluaa olla esillä silloin, kun asiakas etsii johonkin ongelmaansa ratkaisua verkosta, ja käytännössä pystyt vastaamaan tähän parhaiten hyvällä hakukoneoptimoinnilla tai hakusanamainonnalla.
Outbound-markkinointi tarkoittaa käytännössä puolestaan sitä, että yritys lähestyy asiakasta ja pyrkii luomaan tarvetta kauppaamalleen asialle. Tämä voi digimaailmassa tarkoittaa esimerkiksi ei-kohdennettujen massapostien lähettämistä sähköpostitse uusien asiakkaiden toivossa. Hyvän tiivistelmän inbound- ja outbound-markkinoinnin perusteita voit lukea esimerkiksi Digimogulin sivuilta. Jokainen yritys tarvitsee enemmän tai vähemmän kumpaakin markkinointikeinoa. Esimerkiksi yllämainittujen työkalujen avulla tehtäviä markkinointikeinoja voi hyödyntää näitä suunnitellessa.
Comments are closed.