Hakukoneoptimointi, eli SEO on tärkeä osa digitaalista markkinointia. Sillä pyritään lisäämään näkyvyyttä esimerkiksi Googlen hakutuloksissa, kun käyttäjä etsii tietyillä sanoilla tietoa ja vastauksia tarpeisiinsa. Syvennymme hakukoneoptimoinnin kiehtovaan maailmaan tässä artikkelissa tarkemmin.
Jokaisen verkossa toimivan yrityksen pitäisi ottaa haltuunsa hakukoneoptimoinnin perusteet. Se on tapa erottautua joukosta sekä herättää mielenkiintoa ja sitä mukaa lisätä asiakasvirtaa sivustolle.
Hakukoneoptimointia tehdään erityisen innokkaasti pelialalla, jossa monet nettikasinot pyrkivät pääsemään parhaimpiin hakutuloksiin. Jos esimerkiksi https://suomipikakasino.com/ haluaa päästä hyviin tuloksiin, pitää sen pohtia esimerkiksi pikakasinoihin liittyvää sisältöä.
Mikä ihmeen SEO?
SEO tulee englannin kielen sanoista Search Engine Optimization ja se tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia. Tämä pitkä sanahirviö kattaa monia eri osa-alueita ja yksityiskohtia, jotka luovat suuren ja joskus monimutkaiselta vaikuttavan kokonaisuuden. SEO ei ole harvoin valmis yhdessä yössä, vaan se vaatii aikaa ja paneutumista.
Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston sisällön ja toiminnallisuuden kehittämistä siten, että se vastaisi mahdollisimman hyvin hakukoneiden vaatimuksia. Tavoitteena on saada sivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa.
Orgaaniset hakutulokset päätavoitteena
Hakukonetuloksissa puhutaan yleensä maksetuista ja orgaanisista tuloksista. Maksetut tulokset tulevat yleensä ensimmäisinä ja ne ovat yrityksen maksamia sijoituksia tietyille sanoille.
Näissä tuloksissa mainitaan mainostaminen selkeästi. Orgaaniset tulokset ovat puolestaan sellaisia, joita Google tai muu hakukone katsoo hyviksi vaihtoehdoiksi suositella hakusanaa vastaan.
Hakukoneoptimoinnilla pyritään yleensä vaikuttamaan ensisijaisesti orgaanisiin hakutuloksiin. Jos yritys myy esimerkiksi sateenvarjoja, haluaa se todennäköisesti päästä mahdollisimman hyviin sijoituksiin käyttäjien hakiessa sateenvarjoja Googlesta.
Mistä SEO koostuu?
SEO koostuu lukuisista vaiheista. Ensimmäinen askel on pohtia, mitkä asiat ovat yrityksen tärkeimmät tavoitteet hakukoneoptimoinnissa. Onko tarkoituksesi saada enemmän liikennettä sivustoosi? Vai haluatko parantaa sivustosi sijoitusta hakukoneiden tuloksissa? Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että mitkä tahansa keinot, jotka lisäävät liikennettä sivustoosi ovat hyviä SEO:lle.
Toinen askel on selvittää, miten hakukoneet toimivat ja minkälaisia tekniikoita ne suosivat. Hakukoneet vertailevat verkkosivujen sisältöä ja teknisiä ominaisuuksia tarkasti ja tekevät niiden perusteella päätelmiä. Päätelmien perusteella näytetään taasen mahdollisimman sopivia ja relevantteja hakutuloksia käyttäjälle.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Sivuston optimointi on tärkeää, koska se auttaa sivustoa saamaan enemmän näkyvyyttä hakukoneissa. Optimointi parantaa myös sivuston käytettävyyttä ja löydettävyyttä. Se auttaa sivustoa saamaan parempia sijoituksia hakukoneiden tuloksissa.
Asiaa voisi verrata fyysiseen kauppaan, joka sijaitsee syrjäisellä alueella. Se myy hienoja ja laadukkaita tuotteita, joista moni potentiaalinen asiakas olisi kiinnostunut. Ongelma on, ettei kukaan asiakas tiedä sen olemassaolosta.
Sen sijaan asiakkaat menevät muihin vastaaviin liikkeisiin. Tämä syrjäseudulla palvelevan liikkeen pitää lisätä kylttejä ja opasteita asiakkailleen, jotta he löytäisivät paikan päälle tutustumaan tuotteisiin.
Tällä logiikalla toimii hakukoneoptimointi, mutta verkkomaailmassa. Internetissä on lukuisia eri sivustoja, jonne halutaan saada liikennettä. Hakukoneoptimoinnilla pyritään siihen, että sivusto näkyy hakutuloksissa ja saa sitä mukaa kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.
Comments are closed.