Onnistunut yrityslahja vahvistaa asiakassuhteita

Yrityslahjoista on monenlaista hyötyä. Niiden avulla yritys pitää yhteyttä asiakkaaseen, muistuttaa olemassaolostaan ja viestii saajalleen, ettei häntä ole unohdettu. Lisäksi yrityslahjoissa näkyvät logot ja mainoslauseet ovat oiva keino markkinoida yritystä ja sen palveluja ilmaiseksi. Yrityslahjat ovat helppo ja edullinen keino vahvistaa suhdetta asiakkaisiin, ja varmistaa, että he muistavat käyttää yrityksen tuotteita tai palveluja myös uudestaan. Alla käymme läpi syitä siihen, miksi yrityslahjat kannattavat, ja miten lahjasta tulee onnistunut.

Yrityslahjojen hyödyt yritykselle

Kukapa ei ilahtuisi saadessaan lahjoja, ja tämä sama psykologinen puoli on tärkeä myös yrityslahjojen kohdalla. Asiakas yhdistää näin yrityksen hyvään mieleen, joka kumpuaa saadusta lahjasta. Hän saattaa myös kokea, että yritys muistaa häntä ja välittää hänestä. Näin yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden ostaminen toisaalta on epätodennäköisempää, sillä pelissä on myös henkilökohtainen suhde yrityksen ja asiakkaan välillä. Asiakas saattaa kokea, etteivät muut yritykset välittäisi hänestä samalla tavalla. Sama pätee, kun yksittäisen vähittäiskaupan asiakkaan sijasta puhutaan yritysten välisistä suhteista. Yrityslahjat viestivät, että kumppanuus on yrityksille tärkeää, ja suhdetta arvostetaan.

Onnistunut yrityslahja huomioi kohderyhmänsä

Sopivaa yrityslahjaa on hyvä harkita tarkkaan, ettei niihin sijoitettu raha mene hukkaan. Siinä missä onnistunut lahja voi lisätä myyntiä ja taata asiakkaan uskollisuuden yritykselle, voi huono lahja toimia jopa päin vastoin. Yrityksen asiakkaiden profiilia on hyvä pohtia, ja analysoida, millainen kohderyhmä lahjoilla on. Esimerkiksi kirkkaan värisiä tai vitsikkäitä kännykän kuoria ei kannata lähettää asiakkaille, joiden normaali työvaatetus on tumma puku, kravatti ja siistit nahkakengät.

Hyvä lahja on asiakkaalle hyödyllinen, eikä päädy suoraan roskakoriin. Perinteisiä, tuttuja yrityslahjoja ovat esimerkiksi kahvimukit, juomapullot ja t-paidat painatuksella. Painatus voi olla esimerkiksi yrityksen logo, motto tai tuttu mainoslause. Yrityslahjaa käyttäessään asiakas saa muistutuksen yrityksestä, ja mikäli hän käyttää tuotetta esimerkiksi työpaikallaan, lahja toimii yritykselle myös ilmaisena mainostauluna. Logolla varustettu kankainen ostoskassi tai sateenvarjo voi myös näkyä katukuvassa, ja tehdä yrityksen tai sen tuotemerkin tutuksi myös laajemmin.

Viesti tekee lahjasta henkilökohtaisen

Lahjan yhteyteen on hyvä myös lisätä viesti, joka kirjoitetaan tilanteeseen sopivaksi. Esimerkiksi jouluna lähetetyn lahjan viestiin lisätään tietysti hyvän joulun toivotus. Viestissä on myös hyvä kiittää asiakasta uskollisuudesta, ja vuoden lopussa myös kuluvasta vuodesta. Mikäli yrityksellä on kiinnostavia uutisia, kuten hyviä tuloksia tai uusia liiketiloja, voi niistäkin mainita. Pienissä yrityksissä viesti voi olla jopa käsin allekirjoitettu, ja sitä asiakas varmasti arvostaa.

Viestin ei toki tarvitse olla erilainen kaikille asiakkaille, ja lahjakin voi tietysti olla sama. Viestin lisääminen tekee lahjasta kuitenkin hieman henkilökohtaisemman. Myös esimerkiksi messuilla annettaviin pieniin ilmaislahjoihin voi lisätä pienen viestin. Tärkeintä yrityslahjassa on kuitenkin se, että se on onnistunut valinta kohderyhmälleen. Roskiin päätynyt yrityslahja ei nimittäin mainosta kenellekään, eikä luo hyvää mieltä edes sen saaneelle asiakkaalle. Siksi lahjavalikoimaan on hyvä tutustua huolella.

Posted on 12.4.2021 in Oletus

Share the Story

Back to Top