Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi pitää pintansa ja nostaa päätään myös kasinoiden markkinoinnissa. Kyse on markkinoinnin tavasta, jossa kasinon ulkopuolinen taho markkinoi kasinoa tuotetta tai etuutta vastaan.
Kumppanuusmarkkinointia voidaan harjoittaa monella eri tavalla, mutta suoraan kuluttajalle suunnatussa markkinoinnissa luotettavan tahon suorittama suosittelumarkkinointi on ehdottomasti tehokas tapa tuottaa lisää asiakasvirtaa. Kumppanuusmarkkinoijana toimivalla taholla on paljonkin merkitystä, sillä ilman kumppanilla olemassaolevaa asiakasvirtaa, jää markkinoinnin tulos yleensä kohtuullisen laihaksi tai jopa olemattomaksi.
Parhaita tuloksia voidaan saavuttaa kumppanuusmarkkinoijan kanssa, jonka asiakaskunnalla on kiinnostus sekä potentiaali alkuperäisenä markkinoituun tuotteeseen. Kasinon tapauksessa esimerkiksi verkkokauppa tai muu vastaava taloudellista potentiaalia liikuttava taho voi olla oiva suunta tehokkaalle kumppanuusmarkkinoinnille.
Kuinka voi hyötyä kumppanuusmarkkinoinnista?
Kumppanuusmarkkinoinnista hyötyy esimerkiksi nettikasinot ja muut internetissä toimijat. Käytännössä mitä tahansa tuotetta tai palvelua voi kumppanuusmarkkinoida, ja käytännössä kuka vaan voi olla kumppanuusmarkkinoija. Ainoa edellytys on, että sinulla on sivusto tai muu kiinteä alusta jolle tuotat markkkinointia, josta asiakas pääsee helposti ja luontevasti sekä luotettavasti kirjautumaan markkinoimallesi sivustolle. Kasinot ilman rekisteröitymistä käyttää myös kumppanuusmarkkinointia taatakseen hyvän näkyvyyden ja antaakseen mahdollisuuden parhaaseen pelikokemukseen mahdollisimman monelle. Kumppanuusmarkkinointi on yritykselle selkeä ja helppo sekä oikein tehokas tapa kasvattaa omaa asiakaskuntaansa ja myös lisätä markkinointivolyymiaan merkittävästi. Kumppanuusmuotoja on lähes yhtä monia kuin on kumppanuustahojakin, joten jokaiselle firmalle ja markkinoijalle löytyy varmasti sopiva tapa tehdä yhteistyötä.
Affiliate- markkinointi Suomessa
Suomessa ja eritoten kasinomaailmassa kumppanuusmarkkinointi ei ole lainkaan uusi juttu. Vielä vajaa kymmenen vuotta sitten kumppanuusmarkkinointi oli ainoa tapa, jolla kasinot voisivat markkinoida itseään. Nykyään pienet kumppanuustoimijat ovat hiljalleen tulleet korvatuiksi isommilla affiliate-verkostoilla, joiden kautta luodaan suurempia markkinointiverkostoja.
Affiliate-mainonnan ehkä suurimpia etuja on, että se nojaa vahvasti tulokseen. Google Ads -mainonta perustuu klikkauksiin, joissa ei ole minkäänlaisia takeita tuloksista. Affiliate-markkinoinnissa komissio maksetaan vasta, kun asiakas on tehnyt rahanarvoisen ostoksen verkkokaupassa, tallettanut rahaa pelitilille kasinolla tai mikä ikinä onkaan se markkinoitu liiketoiminnan muoto. Affiliate-markkinointi sisältää pienen tai ei ollenkaan riskiä, joten se on oiva tapa esimerkiksi uudelle kasinolle lähteä hankkimaan asiakaskuntaa ja käyttäjiä.
Kuka voi lähteä affiliate-markkinoijaksi?
Käytännössä kuka tahansa voi olla affiliate-markkinoija. Monilla kasinoilla on ihan oma markkinointiohjelmansa, johon rekisteröitymällä saa oman affiliate-linkki, jonka kautta kasinoa on helppo lähteä markkinoimaan. Jokaisella markkinoijalla tulee olla luotettava ja toimiva alusta, jolta lähtee asiakkaita oman linkkinsä kautta kasinolle tuomaan.
Markkinoijan on huomioitava, että mikäli lähtee rakentamaan markkinointialustaa täysin tyhjästä, voi komissioiden saamiseen mennä paljonkin aikaa. Kasinoille affiliate-markkinoinnin tuottaminen on helppoa ja kannattavaa, sillä kohderyhmä on laaja ja siihen ei liity rajaavana tekijänä kuin 18 vuoden ikäraja. Jokaisen markkinoijan tulisi tuoda lisäarvoa yritykselle markkinoinnillaan, ja markkinointikumppanuus on kannattavaa molemmille osapuolille. Kasinoiden affiliate-markkinoinnissa tärkeintä on huomioida kohderyhmien ikärajat ja noudattaa niitä.
Miten pääsee mukaan affiliate-markkinointiin?
Ei ole olemassa ilmaista rahaa, se pätee myös kumppanuusmarkkinointiin. Vaikka tulo tuntuukin hyvin passiiviselta, voi kohtuullisiin kumppanuusmarkkinoinnin tuloihin päästä kiinni vasta pidemmän mainostamisjakson päätteeksi, varsinkin jos asiakaskuntaa ei valmiiksi ole.
Monet kasinot ovat pitäneet kumppanuusohjelman ehtona verkkokaupan myyntituloa, mikä tarkoittaa tiettyä määrää liikevaihtoa. Tällä myös kasino varmistaa, että kumppanuus on kannattavaa molemmille osapuolille. Liian pienillä affiliate-tuloilla verkosto tulee kuihtumaan, koska sille asetettu panostus ei riitä.
Monesti myös liian pieni verkkokauppa ei tarjoa kasinolle sen tarvitsemaa näkyvyyttä affiliate-korvausta vastaan, vaikka verkkokaupan asiakkaista iso osa prosentuaalisesti liikkuukin kumppanuuslinkin kautta kasinolle. Se, mikä kumppanuusmarkkinointi sopii sinulle, kannattaa valita ihan oman liiketoiminnan mukaan kannattavaksi.
Millaista tuloa on odotettavissa?
Kumppanuusmarkkinoinnissa maksutapoja on useita. Yhteistä on, että ne perustuvat tulokseen, mikä tekee affiliate-markkinoinnista myös yrittäjälle hyvin kustannustehokasta. Kasinot maksavat mielellään näkyvyydestä, mutta kasino voi asettaa näkyvyydelle myös ehtoja. Toki voidaan luoda affiliate-verkostoja niin sanottujen niche-sivujen kautta, mutta tällöin asiakasvirran saaminen tasaiseksi ja runsaaksi vie enemmän aikaa kuin olemassa olevan yleisön hyödyntäminen valmiilla sivustolla.
Erilaisia maksumuotoja ovat CPS, CPA ja CPC. CPS eli maksu jokaisesta ostosta, on varmasti yleisin kumppanuusmarkkinoinnin maksumuoto. CPA eli maksu toimenpiteestä sopii sellaiselle, joka toivoo sivulleen muuta toimintoa kuin ostosta. Postituslistalle liittyminen tai puhelinajan varaaminen ovat yleisiä CPA:n maksuperusteita, CPC eli maksu klikkauksesta, on Google Adsia muistuttava, ei toimenpiteeseen johtava maksumuoto.
Hyötyisinkö verkostosta?
Joissakin tapauksissa, kun molemmille osapuolille homma on edelleen kovin uutta, kannattaa pyrkiä hyödyntämään olemassa olevia kumppanuusmarkkinointiverkostoja. Sieltä saa parhaiten työkaluja mm. markkinoinnin kohdentumisen seurantaan ja monella kumppanuusmarkkinoijaa etsivällä toimijalla on ihan omia kumppanuusmarkkinointiohjelmia, joiden kautta pääsee mukaan suurempaan markkinointiverkostoon. Myös jos yrityksellä on useampi julkaisija, verkosto helpottaa tulosten seurantaa ja organisointia oikeaan kohteeseen. Se, onko verkostossa markkinointi kannattavampaa itse markkinoijalle, ei liene suurtakaan eroa. Jokaisen kumppania hakevan sekä kumppaniksi aikovan kannattaa perehtyä aiheeseen astetta syvällisemmin ennen toimeen ryhtymistä. Hyvällä valmistelulla, kohdennetuilla asiakasmainoksilla ja oikealla mainostajalla oikealle yritykselle, saadaan parhaimpia tuloksia aikaan. Kustannustehokkuus yrittäjälle sekä passiivisen tulon kehittyminen ovat ehdottomasti kumppanuusmainonnan parhaita puolia.
Jotta voidaan rehellisesti puhua kumppanuusmarkkinoinnista ja sen tuottavista tuloksista, on asiaan perehdyttävä hieman ennen toimeen ryhtymistä. Parhaat tulokset syntyvät, kun aiheeseen paneudutaan ja markkinoitava tuote valitaan huolella.
Affiliate-markkinoinnista löytyy lisätietoja, mm. Kuluttajaviraston päätökset ja artikkelit tarjoavat paljon tietoa siitä, mikä on ja ei ole sallittua. Kaiken kaikkiaan kasinoiden mainostaminen ja markkinoiminen kumppanuusmarkkinoinnin periaatteella on loistava tapa saada itselleen hieman lisätuloja – sekä saada näkyvyyttä itselleen sekä markkinoimalleen tuotteelle! Toki tulee ottaa huomioon, sopiiko kyseinen casino esimerkiksi verkkokaupan statukseen, mutta juuri tästä syystä on hyvä käyttää aikaa itselle sopivan kumppanuusohjelman löytämiseen. Affiliate-markkinointi on helppo tapa luoda lisätuloja, joten varmasti jokaiselle löytyy tapa tehdä kumppanuusmarkkinointia.
Comments are closed.