Onko 2020-luvun digimarkkinointi yhtä kuin kaikki markkinointi?

Nykypäivän teknologia on luonut täysin uudenlaisia tapoja tavoittaa suuria määriä ihmisiä. Ihmiset työskentelevät yhä enemmän kotoa käsin ja myös markkinoinnin ammattilaiset ovat löytäneet internetin ihmeellisen maailman viimeistään edellisen vuosikymmenen aikana. Voisiko sanoa kaiken markkinoinnin olevan nykyään jossain määrin digitaalista? Joka tapauksessa, digitaalisen markkinoinnin työkaluja hyödyntämällä markkinointia voidaan kohdistaa ihan eri tavalla kuin perinteisiä keinoja käyttäen – ja näin ollen tuotteet löytävät mitä todennäköisemmin kohderyhmänsä kuluttajat.

Ihmiset selaavat puhelinta ja viettävät aikaa sosiaalisessa mediassa päivittäin jopa tunteja. Kuluttajat tulisi tulee tavoittaa sieltä, missä he viettävät eniten aikaa. Suurin osa nuorista aikuisista ei enää katso paljoakaan televisiota, vaan käyttää internetin suoratoistopalveluja elokuvien ja sarjojen katseluun. Meidän on siis keksittävä, miten haluamme tavoittaa tämän uuden sukupolven, – ja digimarkkinointi on tähän ratkaisu.

Sen lisäksi, että digitaalinen markkinointi on perinteistä markkinointia edullisempaa, on sillä useita hyötyjä. Digitaalisen markkinoinnin ehdottomia plussia ovat interaktiivisuus kuluttajien kanssa, mainosten kohdennettavuus ja tarkat tiedot markkinoinnin sujuvuudesta. Digimarkkinointia suunniteltaessa on tärkeää pohtia erilaisia markkinoinnin kanavia. Oikean kanavan valinnassa kohderyhmän hyvä tunteminen on tärkeää. Millaisilla sivustoilla he liikkuvat ja millaisia tarpeita heillä on? Ihmiset käyttävät digitaalisia kanavia sekä ostosten tekemiseen että viihteen kuluttamiseen. Esimerkiksi älypuhelimella on helppo ladata vain muutamalla napin painalluksella pelejä, joita on vaikkapa nähnyt YouTube-mainoksessa.

Mitä on SEO ja millaisia työkaluja digimarkkinoinnissa on käytettävissä?

Digitaalista markkinointia ymmärtääkseen on hyvä pohtia käsitystään markkinoinnista, sillä digitaalinen markkinointi eroaa selvästi perinteisestä käsitteestään. Kun puhumme digitaalisesta markkinoinnista, kattaa se oikeastaan hyvin laajan alueen aina sähköpostimarkkinoinnista hakukoneisiin ja sosiaaliseen mediaan. Digitaalisessa markkinoinnissa keskitytään usein hakukoneoptimointiin eli SEO:hon. Tämä johtuu siitä, että usein ihmiset löytävät eri sivustoille juuri hakukoneiden ja linkkien kautta. Hakukoneoptimoinnin avulla sivustolle voidaan saada näkyvyyttä niin, että ne näyttäytyvät hakukoneissa ensimmäisillä sivuilla. Hakukoneoptimoinnissa sisällöntuottoon on kiinnitettävä huomiota, sillä esimerkiksi tietyt sanavalinnat nostavat tai laskevat sivuston näkyvyyttä. Nettikasinoiden markkinoinnissa usein käytetyt sivustojen listaukset toimivatkin erityisen hyvin.

Markkinoinnin onnistumisen seuraaminen

Seuranta on tärkeä osa markkinointia. Kun perinteisen markkinoinnin onnistumista on vaikea mitata, digitaalinen markkinointi taas tekee sen helpoksi erilaisten työkalujen avulla. Jos miettii esimerkiksi Facebookia, on helppo saada tietää, kuinka monta käyttäjää julkaisu on tavoittanut. Samalla tavalla kävijämääriä voi nykyään seurata hyvin monessa eri palvelussa. Lisäksi kuluttajilta on vaivatonta saada palautetta nopeasti. Meidän on helppo saada tietää, onko markkinointikampanja onnistunut vai ei. Parasta tässä on sen nopeus.

Nettikasinoiden digimarkkinointi

Muiden kuin Veikkauksen nettikasinoiden tv-markkinointi on mahdollista vain ulkomaalaisilla tv-kanavilla Suomessa. Ulkomaalaiset nettikasinot kuitenkin käyttävät kekseliäisyyttä suunnitellessaan markkinointia suomalaiselle yleisölle. Niitä muun muassa pyritään markkinoimaan käyttämällä suomalaisille tuttuja ja luotettavia keinoja rekisteröityä, kuten esimerkiksi nettipankkitunnuksilla rekisteröinti. Lisäksi ulkomaalaiset nettikasinot pyrkivät käyttämään suomalaisia julkisuudenhenkilöitä, ns. affiliaatteja julkaisukanavinaan. Nykyään somessa puhutaan usein ns. influencereista tai suomeksi vaikuttajista. Nämä henkilöt, joilla yleensä on jo valmiiksi tietynlainen seuraajamäärä somessa, ovat hyvin vaikutusvaltaisia erilaisten kohderyhmien tavoittamisessa. Monenlaiset sosiaalisen median kampanjat ovat tulleet kuluttajille tutuiksi. Rahapelejä pyritään usein mainostamaan ilmaisen pelirahan avulla.

Nykyään asiakkaiden on mahdollista olla entistä helpommin yhteydessä yrityksiin ja esimerkiksi nettikasinotkin painostavat suomenkieliseen asiakaspalveluun. On tärkeää, että mahdollisiin kysymyksiin vastaaminen on nopeaa ja luotettavaa. Monilla yrityksillä on nykyään oma tilinsä esimerkiksi Facebookissa tai Twitterissä sekä tietysti oma nettisivunsa. Esimerkiksi asiakaspalvelu-chat on tuttu näky useilla verkkosivuilla. Yleensä vastauksen saaminen näitä kanavia käyttäen kestää vain muutamasta minuutista muutamaan tuntiin, mikä tekee käyttäjäkokemuksesta miellyttävän.

Posted on 17.11.2020 in Yhteistyö

Share the Story

Back to Top