Pelillistämisen voima verkkosivustolla

Kuvittele tilanne, jossa sivustollasi käy satoja vierailijoita, mutta kukaan heistä ei ole erityisen aktiivinen ja vain harvat vaivautuvat lisäämään sivustolle kommentin. On paljon sivustoja, jotka keräävät suuria kävijämääriä, mutta koska ne koetaan tylsiksi ja mitäänsanomattomiksi, on houkutus palata sivustolle olematon. Tällaisissa tilanteissa paras ratkaisu on pyrkiä etsimään keino, joka edesauttaa vuorovaikutusta sivuston ja siellä kävijöiden välillä. Yksi tämän hetken kuumimmista trendeistä on pelillistäminen. 

Pelillistämisestä on viime vuosina tullut merkittävä trendi, joka mullistaa tapaa, jolla yritykset toimivat vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa. Tässä artikkelissa tutkimme tarkemmin pelillistämisen voimaa ja selvitämme, kuinka sen valjastaminen käyttöön onnistuu parhaiten.

Mitä pelillistäminen tarkoittaa?

Pelillistäminen on ollut käsitteenä olemassa jo lähes parinkymmenen vuoden ajan, mutta läpimurron se teki vasta joitain vuosia sitten. Kyseessä on eräänlainen markkinointitekniikka, joka hyödyntää pelielementtejä kasvattaakseen käyttäjän motivaatiota sivuston tai sovelluksen käyttöön. 

Pelillistäminen perustuu ihmisen perusluonteeseen motivoitua erilaisista palkinnoista ja kilpailuista. Käyttäjät ovat luonnostaan motivoituneita kilpailemaan toisiaan vastaan. Ihmisen kilpailuvietti tuppaa olemaan niinkin vahva, ettei palkinnon tarvitse olla mitenkään erikoinen. Toisinaan jo pelkkä nousu korkeammalle sijalle esimerkiksi pistetaulukossa riittää motivoimaan pelaajia.

Pelillistäminen tarjoaa apua moniin haasteisiin

Pelillistäminen on monessa tilanteessa valtavan hyödyllinen tekniikka. Se sisältää lukemattomia etuja, joita voidaan käyttää muun muassa seuraavissa tilanteissa:

  • Tietojen kerääminen: Monella sivustolla ongelmana on se, ettei sen käyttäjistä tiedetä tarpeeksi. Hyvä keino saada käyttäjistä lisätietoja on hyödyntää pelillistämisen keinoja. Kun käyttäjältä vaaditaan jonkin osion käyttöä varten sisäänkirjautuminen joko sähköpostin tai sosiaalisen median tilin tunnusten avulla, ovat ne sivuston ylläpitäjälle hyödyllisiä tietoja. Myös varsinaisen pelin kautta on mahdollista kerätä pelaajalta suoraa palautetta.
  • Asiakkaiden sitouttaminen: Verkkosivuston pelillistäminen on erinomainen keino saada asiakkaat sitoutumaan sivustoon ja antaa heille hyvä syy palata sivustolle. Esimerkiksi erilaiset kanta-asiakasjärjestelmät ja säännöllisestä vierailemisesta palkitseminen ovat yleisiä keinoja saada ihmiset palaamaan sivustolle kerta toisensa jälkeen. Erinomainen esimerkki tästä on https://fi.igame.com/promotions — lähes kaikilla nettikasinoilla on nykyään tarjolla erilaisia kampanjoita, joissa on jaossa ilmaispyöräytyksiä uusiin peleihin tai talletusbonuksia tallettaville pelaajille.
  • Uudesta tuotteesta kertominen: Verkkosivustolle on nykyään helppo lisätä pelejä, joiden kautta pelaajille voi kertoa esimerkiksi uudesta julkaistavasta tuotteesta tai ominaisuudesta. Tyypillinen ja varsin helposti toteutettava pelityyppi ovat erilaiset arvonnat ja kampanjat, joissa palkinnoksi luvataan uusi tuote. Toinen lähestymistapa on se, että pelin avulla yritetään opettaa jotain. Pelillistäminen koulutuksessa onkin viime aikoina herättänyt valtavasti mielenkiintoa.

Pelillistäminen osaksi sivustoa

Oli tavoite mikä hyvänsä aina tiedonkeruusta käyttäjien seurantaan tai tuotteesta kertomiseen, on pelillistämisen vaiheet tärkeä suunnitella huolella ja harkiten. Jotta pelillistämisestä on apua pitkällä aikavälillä, on sillä oltava yrityksen tai sivuston ylläpitäjän näkökulmasta jokin konkreettinen funktio. Pelillistäminen on paljon muuta kuin vain brändätyn pelin sijoittaminen sivustolle. Peliä ei koskaan kannata lisätä sivustolle vain siksi, että sinne haluaa pelin. 

On järkevämpää ajatella suuremmassa mittakaavassa kaikkea sitä, mitä pelin avulla on mahdollista saavuttaa. Markkinointimielessä pelin tavoitteeksi voi asettaa esimerkiksi vierailijoiden rohkaisemisen uuden myyntikanavan käyttöön, palautteen keräämisen kyselyiden kautta tai ostosten määrän kasvattamisen.

Monet suuret sivustot ovat hyödyntäneet pelillistämistä jo vuosikausia erinomaisin tuloksin. Tunnetuimpia esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi Facebookin “Jaa”- ja “Tykkää”-toiminnot sekä Redditin Karma-järjestelmä. On kuitenkin yleinen harhaluulo, että pelillistämisen lisääminen sivustolle olisi jotenkin suuri ja työläs projekti. Pelillistäminen sopii erinomaisesti myös pienimuotoisempaan toimintaan esimerkiksi harrastelijablogeihin, sillä kyse voi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin lukijoiden palkitsemisesta arvontalipukkeella kiitokseksi kommenttikenttään kirjoittamisesta. 

Jos kuulut niihin, jotka haaveilevat suuremmista kävijämääristä sivustollaan, on nyt jo korkea aika ottaa härkää kiinni sarvista ja tutkia, kuinka omalle sivustolleen saisi tuotua pelillistämisen elementtejä!

Posted on 15.11.2019 in Yhteistyö

Share the Story

Back to Top