Kuinka peliyritykset käyttävät digitaalista markkinointia liiketoiminnan kasvun edistämiseen?

Expanding Digital Business to Finland

Viime vuosikymmeninä maailmasta on tullut hyvin digitaalinen, ja internetin voidaan sanoa syrjäyttäneen osan niin sanotusta ”todellisesta maailmasta”. Yritykset ovat markkinoineet itseään verkossa jo pitkään, ja on luonnollista, että nykyisin suurin osa markkinoinnista tapahtuu digitaalisesti. Kaikista aikakauslehdistä on saatavilla myös digitaalisia painoksia, ja suuri osa aikuisväestöstä käyttää säännöllisesti aktiivisia sosiaalisen median tilejä, joten digitaalinen markkinointi on yrityksille helppo ja tehokas menetelmä.

Useimmissa tapauksissa digitaalinen markkinointi on tehokkaampaa, kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kuin perinteinen markkinointi. Se myös todennäköisesti vetoaa suurempaan ja monipuolisempaan yleisöön kuin markkinointi vanhojen kanavien kautta. Tämän on huomannut myös nettikasinot, joille internet on tärkein markkinointikanava.

Nettikasinoilta on kielletty osa mainostavoista

Pidimme siitä tai emme, nettikasinot ovat tulleet jäädäkseen digitaaliseen maailmaan. Markkinointipuolella monet organisaatiot saattavat hyötyä niiden opiskelusta, sillä mikään ei tee parempaa markkinointia verkossa kuin nettikasinot. Esimerkiksi Wildz casinon suosio suomalaisten pelaajien keskuudessa perustuu paitsi hyvään pelikokemukseen, myös toimivaan nettimarkkinointiin.

Suomessa nettikasinot eivät periaatteessa saisi lainsäädännön vuoksi mainostaa. Uusi arpajaislaki tulee niin ikään kiristämään ulkomaisten nettikasinoiden mainontaa Suomessa. Tämän vuoksi luova ja tehokas markkinointi monien kanavien kautta on ratkaisevan tärkeää nettikasinoiden menestyksen kannalta Suomessa. Yksi merkittävä tekijä tässä on, mistä maasta mainos näytetään suomalaisille. Esimerkiksi ulkomailta lähetettävä TV-lähetys muodostaa jo tulkinnan varaa mainonnalle. Samoin nettisivut, joiden domain ja palvelin on hankittu ulkomailta antava tilaa mainonnalle.

Nettikasinot ja niiden yhteistyökumppanit ovat sponsoroitujen mainossivustojen lisäksi hakukoneoptimoinnin asiantuntijoita. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä organisaatiot ovat erittäin fiksuja ymmärtämään, mitä ihmiset etsivät internetissä, ja sijoittamaan itsensä hakusivujen kärkisijoille.

Tämä hakukoneoptimointi tunnetaan toki muuallakin, ja asiantuntijoita löytyy eri aloilta. Yleisesti kuitenkin käsitetään, että parhaat hakukoneoptimoijat ovat nettikasinoiden maailmasta. Taistelu ihmisten huomiosta on jo alkanut, eikä ole mikään yllätys, että tekoäly on valtaamassa myös tätä alaa. Jo nyt koneen annetaan optimoida erilaisia mainoskampanjoita datan perusteella. Todennäköisesti tässä on vasta nähty ensimmäisiä askelia ja tulevaisuudessa mainoskampanjoiden ajamisesta vastaa yhä useammin tekoäly.

Hakukoneoptimointiin sijoitetaan suurimmat panokset

Suurin kilpailu, joka nettikasinoiden välillä käydään, keskittyy Googleen. Kaikilla parhailla nettikasinoilla on omat tiiminsä, jotka ovat erikoistuneet linkkien kehittämiseen ja avainsanamarkkinointiin.

Nettikasinot eivät saa mainostaa itseään sosiaalisessa mediassa oikeudellisista syistä – tai ainakin mainonnassa on oltava hyvin luova. Kasinoilla voi olla omat tilinsä, mutta ne eivät voi mainostaa mitään muuta kuin omaa brändiään. Ne eivät saa mainostaa peliä tai esimerkiksi erikoisbonuksia, koska tilit suljetaan usein pian sen jälkeen.

Kun hakukoneoptimointi on optimoitu, se auttaa houkuttelemaan yhä enemmän potentiaalisia pelaajia nettikasinoille käyttämällä kasinon haluamia avainsanoja. Ihmiset ovat laiskoja, ja useimmat klikkaavat hakutulosten ensimmäisiä linkkejä. Jos sivustosi ei sijoitu hyvin hakutuloksissa, mahdollisuutesi tulla napsautetuksi ovat hyvin pienet. Siksi on tärkeää varmistaa, että SEO on ajan tasalla.

Nettikasinoiden affiliate-mainonta

Kumppanuusmarkkinointi on yksi bloggaajien ja vloggaajien yleisimmistä tavoista ansaita rahaa. Se on myös loistava vaihtoehto nettikasinoille, sillä suositut bloggaajat tai vloggaajat voivat tuoda suosittelujen kautta loputtomasti uusia pelaajia. Esimeriksi bloggaaja voi kirjoittaa kokemuksistaan tietyllä nettikasinolla. Hän yrittää vakuuttaa yleisönsä siitä, että kyseinen nettikasino on sellainen, johon kannattaa tutustua.

Bloggaaja voi luoda blogiinsa postauksen tai nettikasinopromootion rahaa vastaan. Vaihtoehtoisesti hän voi saada korvauksen myös kävijöistä, jotka tulevan kasinon sivustolle hänen tekstinsä kautta. Hän voi saada korvauksen myös siitä, jos nettikasino saa uusia rekisteröityneitä asiakkaita hänen linkkiensä kautta.

Mitä tapahtuu sosiaalisen median markkinoinnissa?

Nykypäivän kilpailluilla markkinoilla nettikasinot ovat tulleet samaan johtopäätökseen kuin monet muutkin digitaalisen markkinoinnin alat. Sosiaalisessa mediassa menestymiseen eivät välttämättä riitä pelkät mainokset, vaan on luotava ja levitettävä omaa sisältöä oman kanavan lisäksi myös muiden kanavien kautta. Seuraajat voivat jakaa alan uutisia, päivityksiä ja innovaatioita helposti.

Seuraava pelaajasukupolvi on tottunut laadukkaampiin, monipuolisempiin ja nopeampiin palveluihin ja peleihin. Asiakkaat vaativat, että kaikki on mahdollista tehdä liikkeellä ollessa myös omalla puhelimella. Muutosta tarvitaan myös tapaan, jolla lähes kaikki nettikasinot käsittelevät rahaa ja maksuja. Niiden on jatkossa oltava erittäin nopeita, kun esimerkiksi pelaajan tilille maksetaan voitot. Onneksi jo nykyisin on olemassa pikakasinoita, jotka ovat oivaltaneet tämän seikan ja tarjoavat siihen ratkaisun nopeilla kotiutuksilla.

Sosiaalisessa mediassa on paljon potentiaalia, ja verkkopeliyritykset hyötyvät siitä, jos ne vain ymmärtävät sitä. Samalla se tarkoittaa, että alalle on syntymässä uudenlaista osaamista, jonka ydinosaaminen perustuu perinteisiä pelejä laajempaan nettikasinotoiminnan ymmärtämiseen. Parhaat asiantuntijat osaavat kertoa, millaista materiaalia tarvitaan, jotta uudet pelit saavat ansaitsemansa huomion. Samalla tarvitaan ymmärrystä siitä, miten uudet nettikasinot voivat löytää pelaajia, jotka ovat kiinnostuneita kokeilemaan uusia ominaisuuksia ensimmäisten joukossa.

Kerro Kaverille -ohjelmat

Yksi pitkään käytössä ollut tapa houkutella uusia pelaajia kasinolle on erilaiset ”kerro kaverille”-ohjelmat. Tällöin nettikasinon asiakas saa jotain tietyn korvauksen, mikäli hän onnistuu houkuttelemaan kasinolle uuden pelaajan. Houkuttelija voi saada esimerkiksi ilmaista pelirahaa tai ilmaiskierroksia kaikista hänen kauttaan tulevista uusista pelaajista.

”Kerro kaverille”-ohjelmia käytetään laajasti erilaisten sähköisten palveluiden markkinoinnissa. Esimerkiksi wise.com:lla on tälläkin hetkellä tällainen suositteluohjelma käytössä omassa markkinoinnissaan. Wisen käyttäjä saa tietyn määrän rahaa, mikäli hänen linkkinsä kautta Wise saa uuden asiakkaan. Tällainen markkinointi onkin erinomainen esimerkki uudenlaisesta ja tehokkaasta markkinoinnista. Lue lisää digitaalisen markkinoinnin palveluista, joita toteutamme asiakkaillemme.

Posted on 29.1.2022 in Yleinen

Share the Story

Back to Top