Harkinnassa CBD-alan yrityksen perustaminen? Ota nämä seikat huomioon

CBD eli kannabidioli tekee hiljalleen tuloa valtaväestön tietoisuuteen ja yhä useammat ovat kuulleet sen monipuolisista terapeuttisista ja terveyshyödyistä. CBD-öljyjä on nyt markkinoilla monissa eri muodoissa aina tinktuuroista iholle levitettäviin voiteisiin sekä syötäviin pastilleihin.

CBD-tuotteiden kysyntä ja tarjonta ovat olleet viime vuosina räjähdysmäisessä kasvussa. Markkinoiden odotetaan kasvavan entisestään lähitulevaisuudessa, joten ei ole mikään ihme, että markkinoiden kasvupotentiaali on saanut monet harkitsemaan oman CBD-alan yrityksen perustamista. Vaikka markkinoilla on jo jonkin verran toimijoita, ei vielä ole välttämättä liian myöhäistä lähteä mukaan CBD-liiketoimintaan. Monen asiantuntijan mukaan CBD-buumi on vasta alkanut, ja sille povataan pitkää jatkoa.

Mielenkiintoisten mahdollisuuksien ohella alaan liittyy omat haasteensa.

Mikäli CBD-tuotteita tarjoavan yrityksen perustaminen kiinnostaa, on hyvä ottaa huomioon muutamia seikkoja. Seuraavaksi esittelemme vinkkejä, jotka auttavat kartoittamaan tämänhetkistä tilannetta sekä pääsemään alkuun.

Tutustu tuotteeseen ja valista kuluttajia

CBD saattaa äkkiseltään vaikuttaa melko yksinkertaiselta tuotteelta, mutta totuus on hyvin toisenlainen. Yrittäjänä on aina tärkeää tietää, mistä myytävässä tuotteessa on kyse, mutta CBD-alalla se pitää erityisen hyvin paikkansa. Jos kannabinoidit eivät ole ennestään kovin tuttuja, on niihin sekä niitä sisältäviin tuotteisiin hyvä perehtyä perinpohjaisesti.

Eräs CBD-lääkkeiden markkinoinnin suurimmista haasteista liittyy ihmisten väärinkäsityksiin. On paljon ihmisiä, jotka sekoittavat CBD:n THC-pitoiseen marihuanaan, mutta vaikka kummatkin ovat kannabinoideja, ovat ne psykoaktiivisilta vaikutuksiltaan täysin eri tuotteita. Yrittäjän on syytä ymmärtää, kuinka CBD poikkeaa THC:stä ja mistä kannabiskasvin osasta se on peräisin, jotta sitä olisi helpompi myydä asiakkaille. Kun kuluttajat ymmärtävät, että CBD sisältää kaikki hamppukasvin hyvät puolet ilman psykoaktiivisia vaikutuksia, ovat he silloin todennäköisemmin halukkaampia kokeilemaan niitä. Luonnonmukaisuus on yksi CBD:n ehdottomista valttikorteista, joten myös sitä on syytä korostaa.

Pohdi tuotevalikoiman laajuutta

CBD-tuotteiden kohdalla on usein kannattavampaa tarjota tuotevalikoimassa useita eri vaihtoehtoja. Ihmisten mieltymykset ovat hyvin yksilöllisiä ja koska CBD on vielä verrattain uusi tuote, ovat monet kiinnostuneita kokeilemaan eri vaihtoehtoja löytääkseen itselleen sopivimman.

Tarkastele markkinapotentiaalia ja pohdi, mitkä CBD-tuotteet tulevat todennäköisesti menestymään ja mitkä eivät. On toki olemassa CBD-alan yrityksiä, jotka keskittyvät hyvin pieneen markkinarakoon kuten esimerkiksi CBD-kahviin, mutta useimmat uudet yritykset tarjoavat laajemman tuotekirjon saavuttaakseen suuremman asiakaskunnan suosion.

Vastuullinen ja läpinäkyvä toiminta

Suomessa kannabidioli rinnastetaan hi reseptilääkkeeseen ja sen on osoitettu tarjoavan käyttäjilleen lukuisia terveyshyötyjä. CBD-alan yrityksen omistajan on pystyttävä kertomaan näistä eduista potentiaalisille asiakkaille ilman liiallisten lupausten tekemistä. CBD-tuotteita testataan nykyään yhä enemmän, mutta yrittäjän on toimittava vastuullisesti ja rehellisesti ja vältettävä tyhjien lupausten antamista asiakkaille.

CBD-öljyä ja muita vastaavia tuotteita markkinoidessa onkin parasta keskittyä niihin osa-alueisiin, joilla CBD:stä on todettu olevan hyötyä. Näitä ovat esimerkiksi krooninen kivunlievitys, unihäiriöiden hoitaminen, ahdistuneisuuden vähentäminen sekä mahdollinen apu masennukseen.

Tarkkaile trendejä

Markkinatrendien tarkkaileminen auttaa ymmärtämään paremmin kuluttajien tarpeita. Tällä hetkellä CBD:n nettimyynti on todella suosittua. Vaikka muualla maailmalla CBD-tuotteita myydään melko paljon myös kivijalkamyymälöissä, on Suomessa internet selkeästi suosituin myyntikanava. Toinen nouseva trendi liittyy CBD-pitoisuuksiin. Annostelu vaihtelee tuotteista riippuen ja siihen vaikuttavat sekä uuttamismetodit, tuotantotekniikat että lopputuotteen puhtaus. Yhä useammat ovat kuitenkin kiinnostuneet testaamaan korkeamman pitoisuuden tuotteita.

CBD-tuotteiden joukkoon ilmestyy jatkuvasti uusia ja innovatiivisia vaihtoehtoja. Onkin syytä pohtia, haluaako tarjontaansa lisätä viimeisimpiä uutuuksia vai keskittyä vanhoihin suosikkeihin. Tällä hetkellä erityisen suosittuja ovat erilaiset CBD-öljyt, syötävät CBD-tuotteet kuten leivonnaiset ja makeiset sekä etenkin kivunlievityksessä käytettävät paikallistuotteet kuten geelit, voiteet ja suihkeet.

Pyri erottumaan joukosta

CBD-ala on juuri nyt valtavassa nosteessa ja jokainen tuntuu haluavan oman osansa vauhdilla kasvavista markkinoista. Kilpailun kiristyessä erottuminen joukosta on entistä hankalampaa, mutta toisaalta myös tärkeämpää kuin koskaan. Mahdotonta se ei ole, kunhan asiaan jaksaa paneutua riittävästi. Esimerkiksi omien sekoitusten kehittäminen tai ainoastaan ensiluokkaiseen tai tietyn alkuperän hamppuun keskittyminen voivat olla tällöin hyviä vaihtoehtoja.

Mikäli haluaa toden teolla erottautua kilpailijoista, on kolmannen osapuolen testaus aivan erityisen tehokas keino, joskin myös työläämpi vaihtoehto. Kun myytävien CBD-tuotteiden laadun pystyy todistamaan luotettavasti, ovat ne välittömästi kiinnostavampia asiakkaiden silmissä.

Valitsi erottumisessa strategiakseen minkä hyvänsä, on silloin oikeilla jäljillä. Kun yritys onnistuu erottumaan kilpailijoistaan, on sillä välittömästi etulyöntiasema markkinoilla.

Huikea markkinapotentiaali oikein lähestyttäessä

Tietyistä haasteista huolimatta CBD-yrityksen perustaminen ei ole välttämättä lainkaan huono ajatus, sillä vaihtoehtoisen lääketieteen saralla juurikin CBD-sektori on tällä hetkellä yksi nopeiten kasvavista. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää laatia huolellinen toimintasuunnitelma ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.

Pyri luomaan kestävä yritys, joka erottuu kilpailijoistaan laadukkaalla tuotteella, äläkä aliarvioi brändäyksen merkitystä. Yhdistelmä luovuutta, määrätietoisuutta ja vastuullisuutta ovat resepti menestykseen CBD-alalla.

Posted on 12.7.2020 in Yleinen

Share the Story

Back to Top