Digitaalinen markkinointi pähkinänkuoressa

Kolme ohjetta loistavan pelisivun suunnitteluun

Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, joka kattaa kaiken sähköisen markkinoinnin sisällön, kuten www-sivuston, mobiilimarkkinoinnin, hakusanamainonnan, sisältömarkkinoinnin, vaikuttajamarkkinoinnin, online display -mainonnan sekä sähköpostimarkkinoinnin. Myös sosiaalisen median kanavissa tapahtuva markkinointi on jatkuvasti kasvussa. Digitaalinen markkinointi on monikanavainen markkinoinnin tapa, joka on nykyajan internet-pohjaisessa toimintaympäristössä pakollinen keino osata, mikäli yritys haluaa menestyä.

Digitaalinen markkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista. Perinteisessä markkinoinnissa kommunikaatio on lähtökohtaisesti yksisuuntaista, markkinoiva taho (yritys) kommunikoi kohderyhmälle, joka passiivisesti ottaa tai ei ota tietoa vastaan. Digitaalisessa markkinoinnissa markkinointi on kaksisuuntaista. Markkinoiva taho kommunikoi aktiivisesti kuluttajien kanssa, ja kuluttajat kommunikoivat takaisinpäin. Perinteisessä markkinoinnissa kommunikointi kuluttajien kanssa on vähenemään päin, ja kommunikointi on yksityistä osapuolien välillä. Kommunikointi tapahtuu esimerkiksi puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Digimarkkinoinnissa kommunikointi kuluttajien kanssa on julkista ja nopeatempoista. Kommunikointi mahdollistaa muutokset nopeasti ja tehokkaasti.

Vaikka digitaalinen markkinointi on yleistynyt rajusti, on silti perinteiselle markkinoinnille tilaa. Monet yritykset käyttävätkin molempia markkinoinnin tyylejä osana markkinointimixiään. Kuluttajat ovat tottuneet perinteisen markkinoinnin keinoihin, ja näillä keinoilla on hyvä markkinoida paikallisesti. Voit myös napata ilmaista pelirahaa sisältävä bonuksesi talteen kumppanimme sivuston kautta. Digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat ehdottomasti interaktiivisuus kuluttajien kanssa, mainosten kohdennettavuus ja tarkat tiedot miten mikäkin mainoskampanja suoriutui. Digimarkkinoinnissa on myös mahdollista saavuttaa melkeinpä rajaton yleisö niin halutessaan. Mainoskampanjan saa kohdennettua näkymään paikallisesti esimerkiksi vain yhden kaupungin alueelle tai vaikkapa maailmanlaajuisesti. Interaktiivisuus kuluttajien kanssa voi tuoda arvokasta palautetta yritykselle.

Yksi suurimmista haitoista perinteisessä markkinoinnissa on se, että mainoskampanjoiden toimivuutta on vaikea mitata. Usein perinteinen markkinointi on myös kalliimpaa kuin digimarkkinointi. Perinteisessä markkinoinnissa on myös vaikeaa saada koppi itse yleisöstä.

Vinkit digitaaliseen markkinointiin

Digitaalinen markkinointi muuttuu jatkuvasti ja kenttä on monipuolinen. Ammattilaisen täytyy juosta, että pysyy paikallaan, koska mainonnan kanavat ja niiden mainosmuodot kehittyvät koko ajan. Tässä vinkit laittaa homma käyntiin.

Kun suunnittelet, ota huomioon, että eri kanavilla ja eri mainoksilla on omat roolinsa digimarkkinoinnin kokonaisuudessa. Pohdi kohderyhmäsi käyttäytymistä verkossa, ostoputken eri vaiheita ja markkinointisi strategiaa. Kun tiedät miten ja missä kohderyhmäsi verkossa liikkuu, pystyt viestimään heille tarkemmin ja selkeämmin.

Kaikkien uusimpien trendien perässä ei välttämättä kannata suinpäin juosta, mutta usein esimerkiksi uusia mainosmuotoja ensimmäisten joukossa käyttämällä saa tavallista parempia tuloksia.

Liikkeelle kannattaa lähteä ottamalla ensin haltuun suuren volyymin online-kanavat. Vinkkimme digimarkkinoinnin starttiin: Aloita pienellä. Testaa. Ota oppia. Allokoi budjetit niihin osioihin, jotka toimivat. Skaalaa. Ota mukaan uusia kanavia, alustoja ja mainosmuotoja.

Seuranta on tärkeä osa markkinointia. Pahimmassa tapauksessa rahaa poltetaan, koska ei tiedetä mikä vaikutus markkinointi toimenpiteellä on ollut. Digitaalisessa ajassa kaikkea pystyy mittaamaan, mutta eri kanavien välisten vaikutusten vertaaminen on haastavaa. Silti mahdollisimman tarkan mittaamisen ja analysoinnin kulttuurin luominen on avain menestykseen. Tarkemmalla tiedolla pystytään kohdentamaan panostuksia niihin osioihin, jotka tuottavat tuloksia.

Posted on 11.11.2020 in Yleinen

Share the Story

Back to Top