Tekoälyn hyödyntäminen yrityksen verkkotoiminnassa

Tekoälystä puhutaan paljon. Sen ennustetaan olevan tärkein apuväline mille tahansa netissä toimivalle taholle. Kyseessä voi olla maksupalvelu, verkkokauppa, tietosivusto tai vaikkapa pelisivusto, jokainen niistä tulee pakostakin käyttämään toiminnassaan tekoälyä. Se on tälläkin hetkellä hyvin usean ohjelmiston sisällä.

Tekoälystä on moneen. Sen avulla voidaan esimerkiksi:

  • – Analysoida suuria määriä tietoa, kuten asiakaskäyttäytymistä sivustolla
  • – Luoda henkilökohtaista palvelua tuovia ohjelmistoja, kuten chattibotteja
  • – Tehostaa sivuston ja yrityksen toimintaa
  • – Säästää rahaa

Esimerkiksi verkkokauppa voi tarjota rekisteröityneille asiakkaille hänen kiinnostuksen kohteisiinsa eli selaimiinsa tai jo ostamiinsa tuotteisiin liittyviä tarjouksia. Sama pätee myös nettikasinoihin, jolloin vaikkapa pikakasino bonukset voivat olla räätälöity asiakaskohtaisiksi. Se parantaa asiakaskokemusta melkoisesti eikä se vaadi yritykseltä melkein mitään, koska ohjelmisto tarkkailee asiakkaita 24/7.

Asiakas voi täten saada aina henkilökohtaista palvelua, ehdotuksia ja jopa tarjouksia vaikka keskellä yötä. Juuri tämä parantaa sivustolla käynnin konversioastetta, joka on jokaisen yrityksen suurin toive.

Chattibotti edustaa yritystäsi

Kun saavut sivustolle, voit yhä useammin törmätä tilanteeseen, että alareunasta pomppaa heti chat-ruutu esille ja siellä sinut toivotetaan tervetulleeksi. Samalla automaattinen palvelu voi kysyä, voisiko se auttaa etsimään haluamasi tuotteen tai kertoa etsimäsi tiedon helpommin.

Nykyajan chattibotit eivät ole siis pelkästään saatavilla silloin kun asiakas haluaa ottaa yhteyttä, vaan ne reagoivat heti kun asiakas saapuu sivustolle ja toimii tällöin eräänlaisena sisäänheittäjänä ja yrityksen kasvoina. Se on vieläpä eräänlainen hakupalkki, jonne asiakas voi kirjoittaa tai klikata etsimäänsä aihealuetta ja saada suoran linkin siihen.

Monesti se on kätevää niin asiakkaan kuin yrityksen näkökulmasta. Tietenkin joukkoon mahtuu aina heitä, joiden mielestä kaikenlaiset hyppyikkunat ovat ärsyttäviä ja se voi tällä tavoin johtaa negatiiviseen reaktioon, jopa sivuston hylkäämiseen. Chattibotit ovat kuitenkin yleistymässä kaikissa muodoissa.

Tekoäly antaa jatkuvaa palautetta yrityksille

Yrityksen toiminnan kannalta on saada jatkuvaa palautetta asiakkailta ja tuotteista. Tällä tavoin ne pystyvät kehittämään palvelujaan ja tuotetarjontaansa juuri siihen suuntaan, jota asiakkaat kaipaavat eikä siten, miten he itse luulevat markkinoiden menevän. Tietenkin markkinoiden tulevaisuuden analyysi on yhtä lailla tärkeää, mutta ilman tekoälyä on vaikea saada reaaliaikaista tietoa.

Tekoäly pystyy kehittämään dataa siitä, mitkä palvelut ja tuotteet ovat keränneet eniten mielenkiintoa tai vierailuja, mitä muita tuotteita tietyn asian ostaja on ostanut ja mitä asiakkaat etsivät eniten.

Dataa analysoimalla saadaan vaikkapa viikoittaisia raportteja verkkokaupan tilasta ja sivustolle voidaan tehdä muutoksia sen mukaan sekä poistaa sellaiset tuotteet, joille ei ole kysyntää. Tällä tavoin yritys tulee säästämään rahaa ja tehostamaan toimintaansa juuri kohdeyleisönsä mukaan ja tuottamaan laatua.

Turvallisuuden takeena

Tekoäly voi asiakaskokemuksen parantamisen rinnalla monitoroida järjestelmiä ja verkkosivustoa turvallisuusuhkien varalta. Se voidaan valjastaa tunnistamaan epäilyttävät toiminnat ja hälyttää siitä yrityksen toimijoita. Tällä tavoin turvallisuusriskit saadaan minimoitua.

Posted on 25.3.2022 in Yleinen

Share the Story

Back to Top