Onko SEO hallussa? Tutustu sen perusteisiin täältä

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa verkkosivuston rakentamista ja ylläpitoa. Kun hakukoneoptimointi on tehty oikein, saa sivusto enemmän näkyvyyttä Googlessa ja sitä mukaa lisää kävijöitä.

Hakukoneoptimoinnin tuttu lyhenne on SEO, joka tulee englannin kielen sanoista search enging optimization. Sillä pyritään sananmukaisesti optimoimaan sivuston kaikkia yksityiskohtia, jotta Googlen kaltaiset hakukoneet löytäisivät ja näyttäisivät sitä hakutuloksissaan. Tutustumme hakukoneoptimoinnin perusteisiin tässä artikkelissa tarkemmin.

SEO koostuu sadoista eri asioista ja esimerkiksi Google päivittää ajoittain omia käytäntöjään siihen liittyen. Tietyt alat näyttäisivät olevan enemmän kartalla, miten hakukoneoptimointi toimii. Esimerkiksi moni nettikasino harjoittaa linkkien rakentamista, joka on yksi tehokas tapa saada tuloksia aikaan. Se on myös rahapelialan yksi ainoista tavoista markkinoida itseään digitaalisesti.

Sivuston indeksointi

Hakukoneiden botit selaavat verkkosivustoja läpi ja lisäävät relevantteja sivuja massiivisen tietopankkiinsa. Tästä tietopankista voidaan tarjota tuloksia hakijalle hetkessä. Tätä kutsutaan indeksoinniksi, joka on yleensä hakukoneoptimoinnin ensimmäinen askel. Sivusto pitää olla löydettävissä, jotta hakukoneen botit voivat selata ja löytää ne.

Toinen asia on määritellä tiettyjä avainsanoja, joilla haluat käyttäjän löytävän sivustollesi. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun kirjoitat esimerkiksi kuvauksia tuotteistasi ja palveluistasi.

Sisältö, sisältö, sisältö

Sisältö on verkkosivustojen ydin, joka otetaan huomioon myös hakukoneoptimoinnissa. Voidaan sanoa, että Google rakastaa hyvää sisältöä. Hyvä sisältö on relevanttia ja laadukasta, jolloin se tarjoaa hakijalle etsimäänsä tietoa.

Sisällön suunnittelussa kannattaakin hypätä asiakkaan saappaisiin ja kuvitella, mitä potentiaalinen asiakas voisi hakea netissä. Sen perusteella sisältö voidaan rakentaa siten, että se vastaisi mahdollisimman täsmällisesti haettavia asioita. Hakukoneptimointia pitäisi tehdä aina ensisijaisesti käyttäjälle – ei Googlelle. Kun käyttäjät ovat iloisia, Google hoitaa loput.

Lisäksi kannattaa tarkkailla kilpailijoiden toimintaa. Selvitä, minkälaista sisältöä he tarjoavat. Jos mielessäsi on jokin tietty hakusana, jonka perusteella haluat löytyvän – tee siitäkin taustaselvittelyä. Jos myyt esimerkiksi kumisaappaita, voit selvittää, minkälaisia tuloksia saat hakemalla kyseistä sanaa.

Hakua voidaan laajentaa esimerkiksi sanoilla ”miesten kumisaappaat” tai ”keltaiset kumisaappaat”. Muista, että mitä yleisempi hakusana, sitä suurempi kilpailu. Geneerisillä sanoilla, kuten ”hoitoaine” tai ”talvitakki” on vaikeaa päästä parhaimpiin tuloksiin.

Mitä algoritimit tekevät?

Laadukas ja relevantti sisältö ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia verkkosivustolle, mutta se ei valitettavasti yksinään riitä. Hakukoneet käyttävät omia algoritmejaan, jotka ovat eräänlaisia laskukaavoja. Ne määrittelevät automaattisesti, minkälaisia sivustoja kannattaa näyttää.

Algoritmit käyttävät monimutkaista laskukaavaa ja erilaisia kertoimia. Niiden yksityiskohdat eivät ole julkisessa tiedossa, koska silloin niitä voitaisiin helposti manipuloida.

Hakukoneoptimoinnin suurimpia tekijöitä ovat olleet sisällön lisäksi sivuston nopeus ja linkit sivustolle ja yksittäisiin sivuihin. Lisäksi mobiiliresponsiivisuus on ollut tärkeää. Turvallisuuteen liittyvät perusteet kannattaa myös muistaa, eli varmista sivustosi SSL-sertifikaatti ja sivuston suojaus. Voit ottaa tarvittaessa yhteyttä alan asiantuntijoihin, jotka auttavat mielellään sivustosi kunnostamisessa.

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa digitaalista markkinointia. Ihmiset hakevat paljon tietoa internetistä, millä pyritään löytämään kysymykseen tai tarpeeseen sopiva vastaus. Jotta sivustosi päätyy asiakkaidesi nähtäville, pitää sivuston olla mahdollisimman hyvä.

Back to Top