Millaiselta verkkokauppa näyttää vuonna 2019?

Verkkokauppa muuttaa maailmaa nopealla vauhdilla. Kaupan perustamisen helpottuminen viime vuosina on saanut aikaan suuren vyöryn uusia verkkokauppoja markkinoille. Vaikka ala ei olekaan aivan uusi, on suuri osa suomalaisista verkkokaupoista perustettu vasta 5-10 vuotta sitten.

Verkkokauppaa perustaessa ajatus on monilla alasta tietämättömille helposti se, että pelkästään perustamalla kaupan pääsee jo pitkälle. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen, sillä kilpailu useimmilla aloilla on kovaa, ja pärjääminen tälläkin alalla vaatii paljon panostusta niin rahan kuin ajankin suhteen.

Miten sitten pärjätä verkkokauppa-alalla Suomessa ja maailmalla vuonna 2019?

verkkokauppa 2019

Tärkeää nykypäivänä on valita oikea markkinasegmentti eli niche. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa puhelimien korjaamiseen keskittynyttä verkkokauppaa, joka varaosien, suojakuorien ja tarvikkeiden myynnin ohella auttaa asiakkaitaan blogin ja tuotesivujen sisältämän informaation avulla.

Miksi toimialan valinnassa täytyy olla tarkkana? Verkkokauppa on todella kilpailtu ala nykyään, ja Suomessakin kaikilla vähänkin enemmän geneerisiä tuotteita myyvillä aloilla on jo pitkään alalla olleita toimijoita. Jos verkkokauppa omaa 10 vuotta kokemusta – kuten vaikkapa Varusteleka.com – on kilpailijoiden päihittäminen vaikeaa ja hidasta, ja se vaatii jo huomattavaa alkupääomaa. Jo olemassaolevan brändin ja yrityksen voittaminen on siis hankalaa, ja toimialan valintaa kannattaa peilata sen mukaisesti.

Toinen tärkeä tekijä menestyksen kannalta on tietenkin kaupan markkinointi.

Verkkokaupan markkinoinnissa on tärkeää hallita useita eri kanavia; tärkeimpiä kanavia verkkokaupan markkinointiin suomessa on Facebook, Google Ads ja Googlen hakukoneoptimointi. Kaikkia verkkokauppoja ei ole välttämättä fiksuinta markkinoida samalla tavalla; muotiin liittyvä verkkokauppa saa todennäköisesti rahoilleen parempaa vastinetta Facebook-markkinoinnista kuin esimerkiksi auton renkaita kauppaava sivusto.

Jälkimmäisestä ostoksia tehdään pääosin silloin, kun tarve ostokselle on jo muodostunut, ja tarvitsee enää etsiä siihen sopivin toimittaja. Ensimmäinen taas toimii useammin niin, että somen kautta saa asiakkaalle luotua tarpeen jota ei vielä ennen mainosten näkemistä ollut (ainakaan selkeästi) olemassa.

Markkinointi ei toki itsessään ole vielä avain verkkokaupan onneen, jos perusasiat eivät ole kunnossa. Toimialan oikean valinnan lisäksi täytyy myös itse sivuston olla ammattimaisesti rakennettu. Suosituimpia verkkokauppa-alustoja ammattilaiskäytössä ovat WooCommerce ja Magento. Näistä ensimmäinen on pienemmän budjetin alusta, kun taas jälkimmäinen lähinnä suurempien kauppojen kalliimpi alusta.

Verkkokaupassa menestyäkseen on siis osattava hallita montaa eri osa-aluetta niin toimialan valinnasta aina markkinointiin ja tekniseen toteutukseen. Yhtä ainoaa menestysreseptiä ei ole olemassa, vaan toimintasuunnitelma on laadittava aina valitun toimialan, kilpailutilanteen ja kasvutavoitteiden mukaan. Ja vaikka maailman jätit kuten Amazon.com on perustettu jo yli 20 vuotta sitten, on alalla silti mahdollisuuksia pienillekin toimijoille.

*Artikkeli on julkaistu korvausta vastaan*

Posted on 9.4.2019 in Yhteistyö

Share the Story

Back to Top