Maskotit osana brändin rakentamista

Nykypäivänä osallistaminen, osallistuminen ja yhteisöllisyys ovat vahvana nähtävissä myös markkinoinnin – ja erityisesti verkkomarkkinoinnin – maailmassa. Yritysten tulee miettiä erillisten kampanjoiden lisäksi sitä, kuinka kuluttajille viestitään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Brändin tulisi pysyä kasassa myös noilla alustoilla ja heijastaa yrityksen perusviestiä. Tässä useat yritykset ovat ottaneet apuun maskotit, hauskat hahmot, jotka sosiaalisen median kautta tulevat osaksi useiden kuluttajien arkea ja kasvattavat näin yrityksen näkyvyyttä sekä brändiä.

Kaiken pohjana on tietenkin brändistrategia, mutta kun erinomainen brändistrategia saa sopivan hahmon, saattaa markkinoijalle aueta aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Jotta maskotin käytössä onnistuttaisiin, tulee hahmon tietysti sopia yrityksen brändiin, sillä tarkoituksena tosiaan on yrityksen brändin personointi ja tätä kautta kuluttajien sitouttaminen. Kuulostaa melko simppeliltä, eikö? No, markkinointi ja brändin rakentaminen on pitkäjännitteistä hommaa ja aina on pysyttävä ajan tasalla, joten myös jo kehitetyn maskotin toimia tulee suunnitella niin, että se ei jää vain tyhjäksi kuoreksi.

Jokainen tietää varmasti useampiakin brändimaskotteja, joitakin niistä ei tule edes ajatelleeksi sellaisina, kuten vaikkapa Disneyn Mikki Hiiri -hahmoa, joka on toiminut brändihahmojen etunenässä jo 1920-luvun lopulta.

Tietotekniikan kasvot – pingviinit, alienit ja monet muut

Kuten mainittua, tulee brändimaskotin sopia yrityksen perusviestiin ja brändistrategiaan. Voikin siis olla perusteltua, että yritys ei mahdollisista hyödyistä huolimatta kehitä minkäänlaista maskottia. Jos halutaan antaa kuva ammattimaisesta lakifirmasta, ei varmaankaan kannata luoda hassunhauskaa hahmoa yrityksen maskotiksi, vaan kulkea ihan asialinjalla alusta loppuun. Toisaalta, esimerkiksi tietotekniikka ja sen monenmoiset ohjelmistot, laitteet ym. Saattavatkin jo saada oman maskottinsa, vaikka ala on niin ikään melkoisen asiallinen. Tästä yhtenä esimerkkinä on suomalaisissakin lämpimiä tunteita herättävän Linuxin Tux Pingviini, joka on toiminut käyttöjärjestelmän maskottina versiosta 2.0 lähtien. Sosiaalisen median puolella yksi tunnistetuimmista hahmoista on puolestaan Reddit-palvelun Snoo-alien, jonka löytää sivustolta monissa erilaisissa asusteissa ja tilanteissa. Tämän ulkoavaruuden asukin takaa löytyy mielenkiintoinen tarina, joka ainakin jossain määrin haastaa perinteistä markkinoinnin ja brändäyksen suunnittelua.

Piirroshahmot vetoavat aikuisiinkin

Markkinointi kohdistetaan aina aikuisiin, sen tulisi jo lainkin nojalla olla jokaiselle markkinoijalle selvää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö brändiviestiä voisi viedä piirroshahmo. Esimerkiksi rommipullon kyljestä tuttu Captain Morgan kerää seuraajia niin Facebookissa, Twritterissä kuin Instagramissakin ja kyseessä onkin yksi menestyneimmistä alkoholibrändeistä. Ja tämä kaveri on tosiaan piirroshahmo. Piirroshahmon on maskottinaan esitellyt myös kasinosivusto Rizk, jonka maskotti Captain Rizk, kuvastaa väreillään ja reippaalla otteellaan kyseistä brändiä varsin hyvin. Sekin on Captain Morganin tapaan ainoastaan aikuisille suunnatun viihteen lähettiläs, jonka seikkailuja pääsee niin ikään seuraamaan muun muassa Twitterissä sekä Instagramissa.

Molemmat näistä maskoteista ovat kapteeneita, lieneekö sattumaa vai ei?

On aika herkutella – maskotit toimivat myös herkkubrändeillä

Pringles-purkin kyljestä tuttu Julio Pringles on houkutellut kuluttajia rentoihin herkutteluhetkiin sekä suolaisten ja rouskuvien herkkujen pariin jo 60-luvun lopulta lähtien. Tämä herra tuuheine viiksineen onkin varsin onnistunut maskotti. Yhtiön perunalastutuubien lisäksi se näkyy melkeinpä aina siellä, missä näistä herkuista puhutaan. Samalla tavoin myös M&M’s suklaakaramellien värikkäät hahmot saavat näkyvyyttä aina, kun nuo maistuvat pallurat mainitaan. Nämä Mars-yhtiön ilmeikkäät karamellimannekiinit ovat ilmestyneet sokerihiirien verkkokalvoille ensimmäistä kertaa 90-luvun puolivälissä ja tehneet viiden hengen joukkiollaan siitä lähtien töitä brändiviestinviejinä.

Kuten yltä käy ilmi, ovat maskotit monenlaisten yritysten käytössä ja erityisesti sosiaalisen median aikana niistä on suurikin apu brändin personoinnissa. Kun brändille annetaan tunnistettava persoonallisuus ja hahmo, on kuluttajan helpompi muistaa se ja samaistuminenkin tapahtuu tunnetasolla helpommin. Tärkeää on tietysti myös se, että maskotti toteutetaan huolella, muutoin työ valuu hukkaan ja hyöty jää vähäiseksi.

*Yhteistyöartikkeli julkaistu korvausta vastaan*

Posted on 16.10.2017 in Yhteistyö

Share the Story

Back to Top